Tuesday, May 8, 2012

KENAPA YAHUDI HENDAK BINA KUIL SULAIMAN DI AQSA

 

Persiapan untuk Kuil Yahudi Ketiga

Edited by Lambert Dolphin dari pelbagai sumber

Oleh sungai-sungai Babylon, kami duduk,
sifat-sifat kita menangis apabila kita teringat Zion.
Kami digantung kecapi atas ranting di tengah-tengah.
Kerana ada orang-orang yang membawa kami dari tawanan dikehendaki kita sebuah lagu. Dan orang-orang yang merompak kita memerlukan kegirangan kami, berkata,
"Sing kami salah satu lagu Sion!"
Bagaimana kita akan menyanyikan lagu Tuhan di negeri asing?
Sekiranya saya terlupa anda, wahai Jerusalem,
biarkan tangan kanan saya lupa kemahiran beliau!
Jika saya tidak ingat anda,
biarkan pecah lidah saya ke bumbung mulut saya
- Jika saya tidak meninggikan Baitul Maqdis di atas kegembiraan ketua saya.
(Mazmur 137:1-6)



Keinginan untuk Kuil Ketiga

Mazmur 137, bertasbih Orang-orang buangan Jerusalem semasa penawanan Babilon, lancar meluahkan keinginan orang-orang Yahudi untuk tanah air mereka, kota mereka dan kuil mereka ketika itu dan sekarang.

Baitulmuqaddis, "Bandar Damai" telah dikenali hampir dua dozen peperangan dan kemusnahan sejak kewujudannya pertama yang diketahui kepada kami dari rekod Alkitabiah. Mesyuarat Abraham dengan Melkisedek kira-kira 2000 SM mendedahkan bahawa terdapat di bandar (yang dikenali kemudian sebagai "Salem"), walaupun pada tarikh yang awal. Seorang raja bangsa lain soleh, Melkisedek, memerintah di sana sebagai "imam Allah yang Maha Tinggi" (El Elyon). Keluarga Abraham telah hilang di dalam hidup berhala di Babilon (Ur Chaldees), walaupun kesahihan menjadi selaras anak, Nuh, Sem. Ia adalah mungkin bahawa Melkisedek adalah guru Abraham dan mentor rohani yang memberikan maklumat tambahan Nabi Ibrahim, dan mungkin dokumen walaupun kuno, mengenai Allah tanah Israel yang telah memanggil beliau di sana.

Dalam tempoh masa selepas 70 Masihi Baitulmuqaddis harus mempunyai panjang sejak jatuh ke dalam kelalaian. Ini bandar dengan tiada kekayaan semula jadi, tiada simpanan minyak, dan tiada nilai strategik ketenteraan hebat. Laluan perdagangan kuno diluluskan atas dan ke bawah pantai Laut Mediterranean atau di sepanjang Lembah Jordan. "Lebuh Raya Raja" berlari Utara dan Selatan pada dataran tinggi Jordan - Yerusalem daripada jalan. Mengapa sesiapa harus melalui sana?

Hari ini, pusat perniagaan moden dan perdagangan di Tel Aviv atau Haifa. Baitulmuqaddis adalah sebuah bandar agama, seni, budaya, dan muzium daripada pasaran yang berdaya maju dari segi ekonomi serantau atau pusat aktiviti perniagaan. Namun Baitulmuqaddis berkembang maju dalam masa kami sebagai sebuah bandar yang dipenuhi tarikan mistik dan daya tarikan yang tidak pernah putus.

Tidak pernah dalam sejarah, Baitulmuqaddis di pusat tajuk berita hari ini. Bandar yang membesar di sekitar kampung berdinding kecil ditangkap oleh Raja Daud dari Jebusites 3000 tahun yang lalu adalah titik tumpuan tidak pernah berakhir perbahasan di kalangan kuasa-kuasa besar yang hebat. Tidak ada bandar lain telah diingini dan berjuang lebih mempunyai Baitulmuqaddis. Dalam sejarah Baitulmuqaddis telah berjuang alih oleh tentera orang Asyur, Babilon, Mesir, Greek, Ptolemies, Seleucids, Rom, Byzantine, Parsi, Arab, Seljuk, tentera Salib, Mongol, Mamelukes, oleh orang Turki, British, dan Jordan . Hari ini bangsa-bangsa seluruh dunia menganggap tanggungjawab dan kewajipan mereka untuk campurtangan dalam politik dan takdirnya.

Sebagai sebuah pusat agama Baitulmuqaddis kekal suci (dan diperjuangkan oleh) ketiga-tiga agama monoteistik: agama Yahudi, Kristian dan Islam. Ia adalah satu rahsia terbuka bahawa Paus berhasrat untuk menubuhkan ibu pejabat dunia di sana, setelah dituntut selama bertahun-tahun bahawa Tanah Suci semua bersama-sama benar-benar berada di bawah Roman Katolik "pengawasan." Perbahasan PBB, jiran-jiran Arab, dan PLO menggesa "pengantarabangsaan" bandar ini sederhana, walaupun ia tidak menjadi rahsia lagi bahawa sebenarnya mahu bandar semua kepada diri mereka sendiri tanpa sebarang Yahudi. Padahal, agama jemaah haji dari semua negara terus berduyun-duyun ke Kota Suci beramai-ramai yang berjumlah berjuta-juta setiap tahun.

Oleh itu, semua mata dunia adalah apabila Yerusalem, Bandar Damai, hari ini tidak pernah. Ini adalah sebuah bandar yang telah dikepung kira-kira empat puluh masa yang berlainan dan dimusnahkan (sekurang-kurangnya sebahagian) pada 32 kesempatan yang berbeza. Pemerintahan Yerusalem telah bertukar tangan beberapa kali 26. Sejak tahun 1948, Baitulmuqaddis telah mengalami empat peperangan.

Dari semasa penubuhan negara Israel pada bulan Mei 1948 sehingga 1967, bandar ini telah dibahagikan. Dinding, pagar berduri-wayar dan jalur desolated tanah bukan lelaki memotong melalui tengah-tengah bandar, terutamanya tidak termasuk orang-orang Yahudi dari Kota Lama dan Temple Mount. Pada masa itu Suku Yahudi telah dilemparkan dan rumah-rumah ibadat yang dibakar. Kubur Yahudi dan monumen telah dirosakkan atau dijadikan tandas.

Bandar Lama membebaskan

Pada bulan Jun 1967 orang-orang Yahudi telah terlibat dalam peperangan yang menyebabkan pembebasan Kota Lama Jerusalem. Pada hari ketiga Perang Enam Hari, Israel parasutis Motta Gur, dipasang pada setengah trek, mengumumkan bahawa Gunung Kuil telah kembali. Pada 7 Jun tahun itu, tentera Israel berpindah ke Kota Lama dan berdiri di Tembok Barat (Wailing Wall) untuk solat. Rabbi Shlomo Goren mengisytiharkan:
"Kami telah mengambil bandar Allah. Kita sedang memasuki era Mesias untuk orang Yahudi, dan saya berjanji kepada dunia Kristian bahawa apa yang kita bertanggungjawab untuk kami akan menjaga."
Bandar Baitul Maqdis telah reunified dan Bintang Daud terbang lagi dari kubu.

Gunung Kuil pulih Kawalan Islam

Pada hari Sabtu 17 Jun, 1967, tidak lama selepas berakhirnya Perang Enam Hari, Menteri Pertahanan Moshe Dayan memasuki Masjid Al-AKSA untuk mesyuarat bersejarah. Dalam tanda yang mempunyai niat baik, Dayan duduk atas permaidani sembahyang dengan lima pemimpin Majlis Tertinggi Islam (Waqaf) apa yang telah Jordan-terkawal Baitulmuqaddis. Bahawa perbincangan menetapkan dasar Israel mengenai Mount Temple, dasar yang tidak berubah hingga ke hari ini.

Dayan telah mengarahkan bendera Israel yang dikeluarkan daripada di atas Dome of the Rock pada petang pembebasan Old City. Perbincangan beliau dengan umat Islam membawa kepada konsesi lagi. Kawalan pentadbiran ke atas Mount Temple adalah menjadi tanggungjawab Majlis Tertinggi Muslim - Waqaf (Jordan). Walaupun orang-orang Yahudi akan dibenarkan akses percuma ke Gunung, solat oleh orang-orang Yahudi telah dilarang. Dayan enggan membenarkan mana-mana pengenalan Yahudi dengan tapak suci agama Yahudi. Kepadanya, Gunung Kuil diadakan hanya kepentingan sejarah. Beliau berkata:
"Saya tidak mempunyai keraguan bahawa kerana kuasa adalah di tangan kita, kita mesti mengambil pendirian yang berdasarkan menghasilkan. Kita mesti melihat Gunung Kuil sebagai tapak bersejarah yang berkaitan dengan memori masa."
Kerajaan Israel kemudiannya memperuntukkan tanggungjawab kawasan Gunung Kuil kepada kumpulan yang berbeza. . Jabatan Israel Antikuiti telah diberikan selatan, tenggara, dan kawasan barat daya Gunung Kuil untuk meneroka archaeologically. Atas Mount Temple, bagaimanapun, tapak Kuil Pertama dan Kedua, telah diberikan kepada umat Islam untuk mentadbir. Hingga ke hari ini, PLO Muslim Waqaf membolehkan pelancong untuk melawat Gunung beberapa jam setiap hari - tetapi mereka tidak membenarkan mana-mana kebebasan ibadat atau apa-apa aktiviti arkeologi bukan Islam di sana. Seluruh kawasan dianggap seolah-olah ia adalah sebuah masjid luar gergasi. Hingga ke hari ini, pengunjung yang bersiar-siar di kawasan yang sangat terhad - untuk melihat tembok di Pinnacle Kaabah, atau untuk melihat bahagian dalam Golden Gate, sebagai contoh - akan segera dihalang oleh pengawal Arab.

Sejurus selepas Gunung Bait adalah berjaya menawan semula, Rabbi Shlomo Goren, maka paderi ketua tentera Israel, dan salah satu daripada penyokong utama untuk membina semula Kaabah, yang cuba membentuk identiti Yahudi di atas Bukit. Tembok Barat di bawah Gunung adalah Israel sebenarnya memiliki dan Goren yang tidak mencukupi. Beliau percaya mendapatkan kembali kehadiran Yahudi di atas Bukit akan menjadi langkah utama ke arah penebusan lama ditunggu-tunggu Israel. Pada 15 Ogos, 1967, Goren membawa doa Yahudi demonstratif kompaun Gunung Kuil. Tindakan beliau menyebabkan gelombang dan kebimbangan banyak di kalangan orang Islam tentang nasib tempat-tempat suci mereka.

Goren berdoa dalam laman Mount Temple, tetapi ini adalah bertentangan dengan susunan baru bersetuju dengan kerajaan Israel. Waqaf bertindak balas dengan mengunci pintu masuk di atas Tembok Barat yang membawa kepada Gunung Kuil. Kunci kepada pintu pagar itu telah dirampas tidak lama selepas itu oleh kerajaan Israel dan Yahudi polis tentera telah bertugas di pintu masuk sejak.

Kedua-dua Rabbi ketua Israel (Sephardic Askenazi) kemudiannya menyusun satu kenyataan bersama yang melarang orang-orang Yahudi untuk melawat Kuil Gunung. Terdapat kedudukan ialah bahawa orang Yahudi upacara najis dan tidak sengaja mungkin gembira sekali tempat di mana tempat mahakudus berdiri di Kaabah.

Sekarang 1 Isu Politik

Gunung Kuil telah menjadi satu isu politik sejak tahun 1930 apabila Mufti Haji Arain El-Husseini berpaling Stables Salomo ke julat menembak dan disebat kegilaan lebih solat Yahudi di Tembok Barat. Semasa PLO dikuasai Majlis Tertinggi Islam melihat kepada keputusan 1931 bahawa Mount Temple adalah harta Waqaf eksklusif. Waqaf - yang nomimally berhutang kesetiaan mereka ke Jordan - tidak menerima penyatuan semula Baitulmuqaddis. Pendakwah Islam pada hari biasa Jumaat doa di atas Bukit kerap dan rutin mengutuk Israel hak orang-orang Yahudi wujud, sering menyampaikan polemik radang yang direka untuk memupuk kebencian Arab terhadap orang-orang Yahudi.

Sebelum hingga 1967 struktur tengah di Bukit untuk umat Islam adalah Masjid Al-AKSA. Selepas bandar ditangkap semula pada tahun 1967, Waqaf mula panggil Gunung Kuil keseluruhan sebagai Al-AKSA. Yang berkuat kuasa, mereka merampas seluruh Gunung.

Tiada Penerokaan atau Penggalian

Larangan rabbinikal terhadap orang-orang Yahudi yang berjalan di atas Gunung Kuil kini telah diperluaskan. Para rabbi seterusnya mengisytiharkan bahawa ada menjadi tiada penerokaan, penggalian, atau bahkan sembahyang Gunung Kuil. Namun mereka terus mengakui bahawa Mount Temple pusat Jerusalem:
Kuil Gunung hati merah-panas bandar. Ini tidak bermakna bahawa semua orang yang tinggal di sini bertukar di sana dalam perjalanan sehari, seminggu, sebulan atau setahun, atau pun mengubah fikirannya. Dia boleh pergi melalui tahun tanpa memberi difikirkan, sama seperti Rom tidak mungkin berfikir St Peter. Beberapa Baitulmuqaddis muda, yang tidak boleh ingat satu-satu masa apabila orang-orang Yahudi tidak boleh bebas dan selamat pergi ke Tembok, lakukan mengambil ringan. Namun begitu, walaupun mereka tahu bahawa Yerusalem, tidak seperti Rom, yang dipertandingkan. Mereka percaya juga bahawa sesiapa yang memegang Tempat Suci, dan terutamanya Gunung Kuil, memiliki tangan atas di bandar, dan oleh itu negara ini. ( Ref 1 )

Ortodoks Yahudi dan Mount Temple

Dalam percubaan mereka untuk mengurangkan ketegangan antara orang-orang Yahudi dan Arab mengenai Kaabah Mount larangan kemasukan Yahudi secara rasminya telah diumumkan pada pintu masuk oleh Mahkamah Ketua Rabai Israel.

NOTIS DAN amaran

Pintu masuk ke kawasan Mount Temple dilarang untuk semua orang
oleh terhutang Undang-undang Yahudi kepada kesucian tempat.
--- Para Rabai Ketua Israel.

Yahudi itu diharamkan secara rasmi daripada menjejakkan kaki di atas platform Kaabah. Dalam amalan ramai Ortodoks Yahudi mematuhi larangan tersebut manakala orang-orang Yahudi lain tidak. Sebab yang dinyatakan untuk pengharaman itu adalah bahawa bangsa lain, serta sebagai orang Yahudi, dianggap sebagai hari ini "najis" dan oleh itu tidak layak untuk berjalan di atas gunung suci. Gunung dianggap begitu suci bahawa seseorang itu dilarang bahkan untuk terbang lebih ia kerana kesucian tapak diperluaskan ke langit. Oleh itu, Yahudi Ortodoks dibenarkan hanya untuk mengagumi gunung dari jauh. Larangan ini akan tinggal di kesan, ramai yang percaya, sehingga Mesias datang. Kerana larangan orang Yahudi berdoa dan meraikan di dinding Barat, kawasan pada zaman dahulu yang dikenali sebagai dinding "raungan".

Yahudi taat yang lain telah dipertikaikan sebab pengharaman Rabbinical mendakwa bahawa Kuil Gunung asas sesungguhnya najis dan mestilah upacara dibersihkan. Sehingga kuil baru siap dan sedia untuk dimasukkan ke dalam perkhidmatan dibenarkan bagi orang najis untuk melawat di sana dan juga untuk bekerja di bangunan Kuil Ketiga. Pertama kuil mestilah dibersihkan - maka orang - hujah mereka.

Kita tahu dari sejarah bahawa apabila Kuil Herodian berdiri, plak batu, beberapa dalam bahasa Latin, yang lain dalam bahasa Yunani, telah diletakkan di dalam Mahkamah bangsa-bangsa lain yang memberi amaran kepada bangsa lain yang tidak masuk presint Kaabah pada risiko kehilangan hidupnya.
Bangsa lain tidak ada pendekatan dalam langkan
keliling Kaabah dan peribolos yang.
Sesiapa yang ditangkap akan melakukan kematiannya sendiri
yang akan mengikuti.
Walaupun terdapat sebarang tanda-tanda itu kemudian, contohnya apabila kandang menjadi tempat suci bagi Islam, umat Islam tidak kurang cemburu untuk menjaga kawasan daripada langkah-langkah yang bukan Islam dan ancaman untuk membunuh orang yang cuba untuk memasuki direkodkan dalam laporan pelancong yang datang ke Yerusalem pada masa lalu. Sekatan sebahagiannya ditarik balik pada pertengahan abad ke-19 tetapi telah dikepit lagi apabila nasionalisme Arab meningkat ke puncak di bawah kemudian Mufti Baitulmaqdis, Haji Amin el Husseini, semasa tahun tiga puluhan abad ke-20.

Waqaf hari ini hanya membenarkan akses yang sangat terhad kepada Kuil Mount seperti yang dicatatkan. Kadang-kadang untuk hanya beberapa jam sehari dan pada masa yang lain tidak mempunyai sebarang kemudahan sekalipun. Sebarang percubaan oleh orang-orang Yahudi atau Kristian untuk berdoa, membaca dari Kitab Suci, menyanyi atau bercakap secara terbuka mengenai kepercayaan mereka serta-merta squelched oleh pengawal yang sentiasa bersemangat dan sentiasa ada Arab, kebanyakan dari mereka berada pemarah, kurang ajar, dan menghormati kepada pelancong . Segi keadilan semua, ia perlu ditambah bahawa mereka pengunjung yang merawat panduan Islam, pengawal, dan penjagaan pengambil dengan kesopanan dan rasa hormat akan sering menerima sambutan hangat. Kerana Alkitab berkata, "Cinta meliputi pelbagai dosa."

Peranan Kementerian Hal Ehwal Ugama Yahudi

Kementerian hal ehwal agama tidak bersimpati kepada mereka yang ingin kebebasan akses pada Mount Temple. Pada 27 Jun 1967, hari undang-undang mengenai tempat-tempat Suci telah menerima pakai, Menteri Hal Ehwal Ugama Israel berkata "ia adalah jauh kedudukan kita dan keengganan kita untuk memasuki yang menggambarkan kekaguman dan penghormatan kami di atas tapak bekas kepada Kaabah kami."

Selepas Bandar Baitul Maqdis telah reunified pada tahun 1967 Knesset meluluskan undang-undang yang menjamin kebebasan akses dan ibadat di semua kawasan suci. Undang-undang ini dikuatkuasakan dengan kepekaan dan ketekunan seluruh Israel --- dengan satu pengecualian yang ketara, dan itu adalah Gunung Kuil. Walaupun kebebasan beragama berkata akan dijamin, mana-mana paparan terbuka ibadat bukan Islam tidak dibenarkan. Membawa buku doa Yahudi atau percubaan untuk berdoa di Gunung ketat pantang. Pihak polis percaya bahawa perbuatan itu adalah satu ancaman kepada keamanan kerana reaksi Islam, dan sesungguhnya orang Islam menganggap tindakan itu oleh orang bukan Islam adalah perbuatan tidak menghormati Allah. Oleh itu, Kuil Gunung dianggap berbeza oleh kerajaan daripada semua yang lain tapak suci di Israel.

Pada sekurang-kurangnya empat kali yang berbeza Mahkamah Tinggi Keadilan telah mendengar rayuan dari orang-orang Yahudi untuk membenarkan kebebasan beragama di Gunung Kuil. Setiap kali mereka telah dinafikan. Salah satu daripada sebab-sebab bahawa ini bukan disebabkan lebih daripada kemarahan adalah pengharaman ke atas pintu masuk ke Kompaun Kuil yang telah diterbitkan oleh Mahkamah Ketua Rabai Israel. Tapak suci adalah dilarang kepada orang-orang yang melampaui batas tanah suci.

Bekas Ketua Rabbi Shlomo Goren percaya sebaliknya. Ia adalah pendapatnya bahawa hanya sebahagian kecil kawasan Gunung Kuil, kira-kira 15%, had kepada rakyat. Goren cuba mengukur kawasan untuk menentukan di mana hamba boleh atau tidak boleh berdiri. Ia adalah hujahnya bahawa jemaah perlu dibenarkan di kawasan yang besar Kompaun Kaabah yang tidak adalah bahagian yang suci. Masalahnya ialah bahawa tidak ada konsensus pendapat di mana untuk mengukur untuk menunjukkan bahagian-bahagian yang suci dan apakah bahagian tidak.

Ketua Rabbi, Mordechai Eliahu mencadangkan bahawa jika rumah ibadat yang akan dibina, ia perlu dilakukan di dinding timur Gunung Kuil. Seperti rumah ibadat berdiri di situ sehingga abad ke-16. Pintu masuk ke rumah ibadat mungkin dari luar dinding yang menghalang orang ramai dari berjalan di atas kawasan yang dilarang Gunung.

"Menyerang" Gunung

Sejak tahun 1967 telah ada pelbagai usaha oleh individu dan kumpulan untuk serangan Gunung Kuil bagi melaksanakan pengorbanan darah Yahudi, untuk memusnahkan sebuah bangunan Islam, atau untuk mengganggu keseimbangan kuasa dan untuk mengubah status quo.

Pada 21 Ogos, 1969 Michael Rohan seorang pelancong yang bukan-Yahudi dari Australia membakar Masjid Al AKSA. Anggota bomba berjuang kebakaran selama empat jam sebagai orang ramai Islam yang marah menjerit "Down dengan Israel." Presiden Majlis Islam menuduh pasukan bomba gerak balas yang sengaja perlahan. Negara-negara Arab menyalahkan Israel kerana kejadian itu walaupun Rohan memperkenalkan dirinya sebagai ahli "Jemaat Tuhan". Kebakaran yang memusnahkan ternilai pada ribu tahun kayu lama dan mimbar gading (Qaitbai) yang telah dihantar dari Aleppo oleh Salahuddin.

Pada perbicaraannya Rohan memberitahu mahkamah bahawa beliau percaya dirinya menjadi "Tuhan utusan" dalam selaras dengan nubuatan dalam Kitab Zakaria. Mahkamah yang disabitkan Rohan tetapi kemudian mengisytiharkan beliau jenayah tidak siuman. Beliau telah ditempatkan di sebuah hospital mental Israel. Gunung Kuil kekal ditutup kepada orang bukan Islam selama dua bulan selepas kejadian tersebut. Bagi tempoh tiga tahun akan datang, semua orang bukan Islam telah dihalang daripada El Masjid AKSA.

Selepas pengharaman itu ditarik balik pengawal Islam masih sangat gugup. Pembukaan dompet yang digunakan untuk sapu tangan semata-mata akan menyebabkan pengawal datang berjalan dan mencari bom.

Kes Yoel Lerner

Pada bulan Oktober 1982, seorang ahli gerakan Kach Meir Kahane, Yoel Lerner telah ditangkap kerana merancang untuk mensabotaj salah satu masjid di Gunung Kuil. Lerner telah disabitkan merancang untuk meletupkan Kubah Batu. Sebelum ini, beliau pernah berkhidmat hukuman tiga tahun untuk mengetuai satu kumpulan yang merancang untuk menggulingkan kerajaan dan menubuhkan sebuah negara yang berdasarkan undang-undang agama. Beliau dijatuhi hukuman kepada dua dan satu setengah tahun di dalam penjara.

... Dan Allen Harry Goodman

Pada April 11,1982 Allen Harry Goodman, seorang askar Israel, pergi mengamuk menembak di Gunung Kuil. Menyerang ke dalam Masjid Al AKSA dengan senapang M-16 Goodman membunuh seorang pengawal Islam dan Arab lain cedera. Kejadian ini kira seminggu rusuhan dan mogok di Jerusalem, Tebing Barat dan Gaza. Pada perbicaraannya Goodman memberitahu mahkamah bahawa dia telah dijangka untuk menjadi "Raja orang Yahudi oleh membebaskan tempat suci ini." Dia telah disabitkan setahun kemudian dan dihukum untuk hidup ditambah dua segi dua puluh tahun.

Pakar psikiatri Baitulmuqaddis dan institusi mental telah belajar untuk menjangkakan, dan profesional menyebabkan bantuan kepada beberapa individu yang tidak siuman atau sedikit tidak stabil yang berduyun-duyun ke Yerusalem setiap tahun. Beberapa jemaah mendakwa menjadi Mesias Sebenar, atau Pengantin Virgin Isa, atau Dua Saksi Apocalypse itu. Musa, Elia dan Nehemia, biasanya kostum, mengumumkan kembalinya mereka dari benda yang mati agak sering di dataran awam. Cepat kanak-kanak masalah, membawa ke wad biasa dengan pelik dan tidak dijangka sebagai bahagian tetap hidup dalam "Kota Raja Besar." Masalah ini adalah begitu penting yang telah dilabelkan sebagai "Sindrom Baitulmuqaddis." Bandar Damai "mengekalkan ketenangan dan keamanan satu hari pada satu-satu masa, kadang-kadang dengan margin tipis sesungguhnya.

Satu lagi Raid menggagalkan di Gunung

Pada 10 Mac 1983, polis cepat berhenti serbuan cubaan di Gunung:
BAITULMAQDIS - pasukan keselamatan Israel yang ditahan kira-kira 45 ekstremis Yahudi, termasuk penyokong radikal Rabbi Meir Kahane, menumpaskan serbuan bersenjata di Gunung Kuil untuk merebut tempat suci Islam dan Yahudi, kata polis Jumaat.

Pasukan keselamatan, bekerja di hujung, malam Khamis menawan 10 daripada pihak pelampau yang membawa senapang tentera, cangkul dan crowbars yang berhampiran laluan purba ke kawasan di Baitulmuqaddis Timur, radio Israel berkata.

Tiga puluh lima lain Israel kemudiannya telah ditangkap, tetapi empat kemudiannya dibebaskan selepas membuktikan mereka tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan kejadian itu.

Nombor didedahkan mereka yang ditahan tentera Israel tetapi tidak berpakaian seragam, kata jurucakap polis Meir Gilboa.

Militan agama ... mahu menduduki kawasan tersebut berupaya untuk berdoa di laman web, di mana ibadat orang Islam, radio Israel berkata ...

Interior Menteri Yosef Burg, ketua keselamatan dalaman negara, memberi jaminan kepada pemimpin-pemimpin Majlis Tertinggi Muslim yang berkuasa akan menghentikan sebarang kemungkinan serangan dari hamba atau cuba untuk menyekat kebebasan ibadat. Baitulmuqaddis Ketua Polis, Yehoshua Caspi berkata pengambilalihan "boleh menyebabkan kebakaran yang paling serius" antara Arab dan Yahudi.

Dua puluh sembilan orang akhirnya dihadapkan ke mahkamah untuk pencerobohan tetapi telah dibebaskan daripada kesemua pertuduhan.

Hari Jerusalem 1983

Pada 11 Mei, 1983, mahkamah tinggi Israel Keadilan mengarahkan angkat yang sangat terhad pengharaman ibadat pada Kompaun Gunung Kuil. Mahkamah mengarahkan polis Baitulmuqaddis untuk membenarkan Gerson Salomon dan ahli-ahli yang lain "Mukminin Mount Temple," untuk memasuki sudut kecil presint Kuil menyembah selama satu jam setengah. Perkhidmatan memperingati ulang tahun penyatuan semula Kota Suci Baitulmuqaddis Hari,. Beratus-ratus dari hamba-ramai ke kawasan kecil, yang ditakrifkan oleh lereng tambak polis regangan tetapi 15 kaki dari Gate Mograbi. Seluruh ruangan yang dibenarkan untuk penyembahan Yahudi adalah kira-kira 700 kaki persegi, di antara 3:30 petang dan 5:00 petang, pada hari Baitulmuqaddis.

Perintah mahkamah adalah kontroversi. Ramai orang Islam melihat suatu pelanggaran terhadap kedaulatan agama mereka ke atas Mount Temple. Yahudi lebih sekular takut bahawa keputusan mahkamah itu hanya akan menyukarkan hubungan yang telah halus dengan orang-orang Arab. Ramai lagi Yahudi agama meraikan keputusan itu, mengisytiharkan bahawa Baitulmaqdis tidak boleh benar-benar akan dianggap dibebaskan sehingga seorang Yahudi mempunyai hak untuk berkongsi Kuil Gunung sama dengan agama lain yang ingin untuk menyembah Tuhan yang benar dan hidup. Beberapa Rabbi dipanggil untuk sekatan lebih teruk ke titik membenarkan Gunung berada dalam kawalan Islam kekal untuk menghalang Yahudi daripada memasuki sama sekali. Seperti biasa, paradoks, pluralisme melampau, kepelbagaian pendapat, dan percanggahan berganda (biasa untuk kehidupan harian di Yerusalem) menang.

Satu Rusuhan Bawah Tanah

Pada musim panas 1983 Rabbi Yehuda Getz, Rabbi bekas Tembok Barat, (yang meninggal dunia pada tahun 1995) memecah melalui Tembok Barat sengaja mengorek ke Timur (pada "Cistern 30") dalam terowong mereka yang baru digali bawah tanah yang berjalan di bawah bandar lama. Terowong ini bermula dari kawasan solat, Ha Kotel, Utara ke arah Antonia Kubu. Getz berharap untuk akhirnya mencapai asas Kuil Kedua. Semasa terowong ini, para Rabbi Getz dan Goren mendakwa telah melihat Tabut Perjanjian mengikut kenyataan mereka kemudian dibuat kepada pihak akhbar. Walau bagaimanapun, pengawal Waqaf di Gunung Kuil menemui aktiviti bawah tanah dan tidak lama lagi, akan diturunkan sesetengah lelaki muda melalui pintu masuk tangki di atas untuk "tidak menggalakkan" kerja. Satu perjuangan penumbuk berikutan dan episod diakhiri dengan pengedap dinding dengan enam kaki simen bertetulang. Insiden itu sangat tegang kerana ia tidak tertentu pada masa yang sama ada atau tidak polis Yerusalem mempunyai bidang kuasa untuk campur tangan dalam penggalian yang undergound sejak kawasan itu adalah di bawah bidang kuasa Rabbi Getz. Apa yang dipanggil Terowong Rabbinical telah dibuka kepada orang ramai pada tahun 1996 sebagai tarikan arkeologi baru yang cemerlang.

The Band Lifta Insiden

Pada Januari 27, 1984 rancangan yang paling bercita-cita tinggi untuk menyerang Gunung Kuil berlaku. Jalur Lifta, ternyata mahu membawa pulangan Mesias, percubaan untuk meletupkan tapak Islam Suci di Gunung Kuil.

Rancangan itu menarik perhatian antarabangsa. Tajuk-tajuk utama membaca "Israel Menyiasat Golongan pelampau Yahudi di Plot Masjid."
Polis Israel menubuhkan petugas khas berkuat kuasa Ahad untuk menyiasat keganasan Yahudi yang disyaki selepas satu percubaan untuk memusnahkan salah satu tapak suci telah digagalkan pada saat-saat akhir.

Polis dilaporkan percaya bahawa fanatik Yahudi, mungkin termasuk beberapa dengan latihan tentera Israel, yang dianjurkan plot untuk meletupkan Kubah kuil Rock dan masjid Al-Aqsa di Bandar berdinding Lama Jerusalem.

Pasukan keselamatan, yang diberitahu oleh penjaga Arab, menghalang serangan awal Jumaat. Penyerang melarikan diri, meninggalkan di belakang mereka bahan letupan, termasuk bom tangan jenis yang dikeluarkan oleh tentera Israel.

Maklumat mengenai serangan tersebut digagalkan telah ditahan selama 36 jam, nampaknya untuk membenarkan emosi untuk menyejukkan. Berita percubaan terhadap tempat-tempat suci Islam telah menyentuh rusuhan di kalangan orang Arab Israel dan Bank Israel diduduki Barat Sungai Jordan dan Semenanjung Gaza, yang amat sangat Islam. Penapis tentera Israel yang dilarang penyiaran berita dalam surat khabar bahasa Arab yang diterbitkan Sabtu. Polis Israel mendedahkan serangan cubaan lewat Sabtu.

Jisim peredaran Tel Aviv akhbar Yediot Aharnot berkata polis pulih hampir 250 paun bahan letupan, termasuk berpuluh-puluh bom tangan, kotak dinamit dan kira-kira 12 peluru mortar. . .

Baitulmuqaddis Datuk Bandar, Teddy Kollek berasa terkejut berhubung kejadian itu. Beliau memberi jaminan rasmi Bandar-bandar terbaik Islam, Mufti Saadedin Alami, bahawa pihak berkuasa akan melakukan segala yang mungkin untuk menangkap penjenayah.

Kollek juga menggesa Alami untuk membenarkan pemasangan pagar elektronik untuk meningkatkan keselamatan di sekitar tapak. . .

Majlis Tertinggi Muslim, yang mengawasi tempat suci, memberi amaran, "Jika letupan yang cuba telah berjaya semua negara-negara Arab akan segera melancarkan perang suci menentang Israel." Berdasarkan selepas insiden yang kurang serius terhadap Kuil Gunung - yang telah mencetuskan rusuhan di kalangan orang Arab Israel dan wilayah-wilayah - ramalan seolah-olah telah menjadi satu yang munasabah ".
Plot terbaru ini menyebabkan semua Jerusalem kepada rasa tidak suka:
JERUSALEM --The attempted terrorist bombing of Islam's third-holiest sight has created aftershocks in Jewish and Arab sectors of this city, releasing a collective shudder at the thought of what might have happened if the golden-topped Dome of the Rock or the silver-domed Al-Aksa mosque had been destroyed by dynamite. . .

A week ago Friday, six to eight intruders armed with at least 30 pounds of explosives and 22 Israeli army-issue hand grenades scaled the outer wall before dawn and sipped under the cover of a cloud sky onto the compound that contains the mosques. They headed toward the Dome of the Rock.

An unarmed Muslim guard noticed them and alerted Israeli police, who chased them off. The intruders left behind explosives, ropes, ladders and knapsacks. Palestinian sources claim that the amount of dynamite left was nearly 10 times what police have reported.

No suspects have been arrested, but police commander Yehoshua Caspi told a parliamentary committee Tuesday that he is convinced Jewish extremists had plotted the attack. . .

"There would have been riots and mass murder," said a dental technician in Jewish West Jerusalem, reflecting the concern that has spread throughout the city. "And you know, I wouldn't have blamed the Arabs. What would we do if Arab fanatics blew up the Western (Wailing) Wall?"

The aborted attack, media reports of which were censored for nearly two days, sparked isolated riots in Nablus and a nearby refugee camp on the West Bank. Arab commentators elsewhere in the Middle East claimed that if the bombing had been successful, it would have started a new jihad, or holy war, against Israel.

"It would have been the disaster of the decade," said Bishara Bahbah, the new editor in chief of East Jerusalem's Al-Fajr newspaper.

The incident has renewed a call for more protection for Jerusalem's religious sites.

Police have not arrested anyone in those attacks, during which a Muslim clergyman and a Christian nun were injured. Anonymous callers have claimed responsibility on behalf of a group calling itself Terror Against Terror.

"Sometimes I can accept these things as isolated acts for extremist purposes," said Nazmi Ju'beh, curator of the Islamic Museum near the Dome of the Rock, "but this is happening in an organized way, and the government isn't doing anything."

Police patrols have been stepped up since the foiled attack, and officials said they are planning new electronic surveillance around the 30-acre plateau that occupies the entire southeast corner of the walled Old City of Jerusalem.

Many Jerusalem residents believe that the attempted bombing is connected with increasing pressure from Jewish nationalist extremists to be allowed to pray on the compound , where the ancient Temple stood.
This threat to the peace of the city and the security of the Temple Mount was further complicated by claims in the press that money for the assault on the Mount was provided by Christian sources.

Not the Last Attempt

After the foiled attempt the Jerusalem Temple Foundation issued the following statement:
The latest attempted assault on the Temple Mount will not be the last as long as the present injustice prevails. Police and soldiers and violence and barbed wire could be dispensed with, and peace reign if one simple basic condition were fulfilled - namely freedom of worship for all faiths on the Temple Mount as provided by Israeli law and as confirmed by the high court of Israel. The rule of Israeli law must be observed and upheld.

Arrests and Convictions

Yehuda Cohen, one of the members of the assault group was sentenced to one and one half years of prison for his part in the conspiracy. Cohen confessed to scouting the security arrangement of the Temple Mount as his part in blowing up the Dome of the Rock. He later expressed remorse over his actions. The judge, Ezra Hedaya, stressed the gravity of the crime.
I won't exaggerate if I say that the aim of the conspiracy - to blow up the Dome of the Rock, holy to many millions of Muslims around the world is shocking, and constitutes a threat to public order and endangers the public. Who knows what would have been the consequences of the conspiracy. ( Ref. 2 )

Claims by the Islamic Council

Jerusalem (UPI) --The Islamic Council in occupied East Jerusalem Wednesday said Israel is resuming controversial Temple Mount archeological excavations and charged the digging is destroying foundations of Muslim structures. A spokesman for the Council, who asked not to be identified, said foreign diplomatic missions were asked to intervene to stop the digging at Judaism's holies site, where the Islamic shrines of Al-Aksa and Dome of the Rock also stand. ..

Sheik Saad-Eddin Alami, head of the Supreme Islamic Council, the highest religious body for east Jerusalem and the occupied West Bank, charged Tuesday that excavations continued despite Islamic objections. . .

Israeli officials denied they have renewed excavation work, and said people seen at the site are merely stationed as observers.

They said the actual digging, undertaken by the Ministry for Religious Affairs in a tunnel along the northern section of the Temple Mount's Western Wall, was stopped in early April following appeals by Prime Minister Yitzhak Shamir and Jerusalem Mayor Teddy Kollek.

The excavations have been in dispute since October 1981, when Old City Arabs clashed with authorities as diggers veered eastward toward the Dome of the Rock Mosque, the legendary site of the prophet Mohammed's ascent to heaven.

The eastward dig was sealed off at the time, but continued in other directions.

A leader of the Islamic Council, Adnan Husseini, told United Press International "something is going on again down there in the tunnel."

He said he and his fellow engineers have been barred from approaching the excavation site.

Husseini said he was "very concerned over the ongoing underground activity. " He said he could hardly cope with the damage already caused to five Islamic structures straddling the dig.
Sheikh Sa'ad Din Alami, the head of the Islamic Supreme Council for the Waqf and Islamic Holy places, reacted in the following manner to various journalists concerning Jewish attempts to regain the Temple Mount:
The Temple Mount belongs to Muslims. Muslims only hate the Jew as a ruler. The Jews are free to believe that the Temple Mount is sacred to them, but I think that it is holy to me. To permit them a corner for prayer is against the Koran. ( Ref. 3 )

"There are no Jewish remains on the Mount. There never were Jewish antiquities here." ( Ref. 8 )

"They must know that this is a mosque and they cannot pray in a mosque with a Sefer Torah." ( Ref. 9 )
From these responses it is clear that the Muslims officially disdain any attempts by the Jews (or Christians) to have a presence on the Mount.

A Secret Weapons Cache?

Members of the Knesset, the Israeli government, have from time to time accused the Arabs of stashing arms on Temple Mount. Access to the entire area of the Southeastern corner of the Mount is strictly forbidden to all but the Muslim guards. This area below which are vaulted rooms known as Solomon's stables, are reportedly an arms dump for Arab terrorist groups. There have been outcries from many Jews that the government investigate this allegation and take action.

On January 8, 1986 a group of Israel Parliament (Knesset) members including those who believe that the Jews have a right to pray upon the Temple Mount gathered to investigate charges that arms were being stored beneath the Dome of the Rock and that archaeological sites were being destroyed. Because of the growing number of Jews who wish to rebuilt the Temple, it is believed that Muslims were systematically destroying any evidence of the previous Temples.

When the group of Knesset members reached Solomon's stables on their official tour they were informed that no cameras were allowed below the ground. Assuming the Muslims had something to hide, the Israeli officials then demanded to be allowed to take their cameras with them. The Muslim authorities confronted the delegation and an altercation broke out. Atop a Muslim minaret, a loudspeaker announced that the Jews were attempting to commandeer the Temple Mount. A near riot occurred and the legislators decided to leave.

They returned six days later with one member reading aloud from Psalm 123 and others praying aloud. This caused another disturbance of the peace. An Arab delegate in Morocco responded to this event by calling for Islamic countries to "wage a jihad (holy war) in all its forms until Jerusalem is liberated."

More Flag Waving at Gate

Following the visit of the Knesset member to the Mount, three young people hoisted an Israeli flag over the Mograbi Gate of the Temple Mount. The flag was flying for about three minutes before they were arrested by police officers who removed the flag. The demonstrators were arrested for civil disturbance.

A local Sheik reacted to the visits of the Knesset members:
Saya mengecam tindakan ini dalam terma-terma dan permintaan paling kuat bahawa kunci dikembalikan kepada Waqaf serta-merta, bahawa polis akan diingatkan bahawa masjid adalah makam suci Islam, yang pintu hanya Islam berhak untuk membuka atau menutup, dan bahawa tentera dan polis sempadan dilarang untuk memasuki kawasan Masjid. Beribu-ribu tahun dahulu, orang-orang Yahudi membina sebuah kuil yang telah dimusnahkan kemudian. Dalam tempoh Khalifah kedua, Omar Ben Khatab, sebuah masjid telah dibina di bahagian selatan perkarangan Masjid Al-AKSA. Pada masa itu, terdapat tidak kuil untuk orang-orang Yahudi, mahupun gereja Kristian di tapak dan bangunan tidak dimusnahkan.

Dari segi sejarah, tidak ada bukti bahawa Al-AKSA atau Kubah Batu telah dibina di atas alasan Bait Salomo, walaupun orang-orang Yahudi mendakwa bahawa Kaabah itu pada asalnya berdiri di laman web ini. Umat ​​Islam telah menjaga sekeping ini tanah selama 14 kurun dan orang-orang Yahudi tidak mempunyai hak untuk menyokong pemusnahan masjid kami kerana mereka mahu untuk membina semula Kuil Sulaiman.

Ia adalah mustahil bagi mana-mana orang Yahudi dibenarkan untuk berdoa dalam alasan Masjid Al-AKSA. Mereka akan mempunyai untuk membunuh semua umat Islam sebelum mereka boleh berdoa di sana tak terganggu. ( Ref. 4 )
Asalnya kerajaan Uthmaniyyah yang ditetapkan tempat yang khusus di atas Bukit yang polis dapat memastikan keselamatan masjid. British dan selepas itu, Jordan dan Israel kemudiannya menggunakan tempat yang sama sebagai pusat polis. Kemudian, polis Israel telah disertai oleh polis sempadan. Berikutan bantahan kami, ia telah diputuskan bahawa polis sempadan semata-mata berkhidmat di hospital pintu kawasan Masjid dan sebenarnya tidak akan bersiar-siar di alasan sendiri, tetapi keputusan ini kemudiannya telah diabaikan, malangnya.

Majlis Islam meminta Waqaf untuk membentuk satu unit pengawal untuk melindungi hari dan malam kawasan Masjid dan meninjau semua orang masuk. Pengawal ini mempunyai kuasa untuk melarang mana-mana bukan Islam daripada solat di Masjid, dan jika perlu menggunakan kekerasan untuk memastikan peraturan ini dipatuhi

No comments: