Monday, August 4, 2014

NESTLE SOKONG YAHUDI, JOM BOIKOTTT



Menggaji 224.541 orang di 479 kilang-kilang di seluruh dunia, Nestle bukan sahaja syarikat industri terbesar di Switzerland tetapi juga syarikat makanan terbesar di dunia. (1) ini terkenal korporat bermakna apa Nestle tidak menetapkan satu contoh untuk beribu-ribu perniagaan yang bercita-cita. Menurut dewan itu Swiss-Israel perniagaan, salah satu contoh yang paling penting Nestle telah ditetapkan adalah bahawa ia adalah berfaedah untuk melabur di Israel. (2) Nestle memulakan pelaburan di Israel pada tahun 1995 dengan membeli 10% daripada pengeluar makanan Israel Osem Investments. Dua tahun kemudian Nestle meningkat pemilikannya, dengan kos sebanyak $ 140,000,000, kepada 50.1% memberikan saham yang mengawal. (3) Januari 2002 perjanjian antara Switzerland dan kerajaan Israel untuk mengelakkan cukai dua kali bagi syarikat Switzerland yang menghasilkan di Israel dan menjual di Eropah membawa Nestle mengumumkan pada September 2002 perkembangan yang luas dalam Israel yang akan mencurahkan $ 80.000.000 lebih ke dalam ekonomi Israel. (4)
Kehadiran utama Nestle di Israel di Sderot, penyelesaian yang diasaskan pada tahun 1951 satu kilometer dari Semenanjung Gaza untuk menampung kemasukan Sephardic Yahudi dan menyebarkan kehadiran Yahudi seragam di seluruh Israel. (5) Sderot dibina di atas tanah-tanah bandar Palestin Al-Najd, yang etnik dibersihkan pada tahun 1948. (6) Hari ini Sderot adalah rumah kepada 23,000 pendatang Yahudi dari Maghribi, Ethiopia, dan bekas Kesatuan Soviet, separuh daripada mereka datang dalam sepuluh tahun yang lepas. (7) Seperti banyak laman web untuk penyelesaian pendatang, atau "zon pembangunan" yang diketahui kepada negara Israel, Sderot tidak mempunyai kemudahan asas yang membuat untuk kehidupan yang selesa. Ia mempunyai kadar pengangguran tertinggi di Israel (10%) dan yang penuh 30% daripada kanak-kanak yang tinggal di Sderot bergantung kepada amal swasta dan kerajaan. (8) 25% daripada kanak-kanak pendatang baru-baru ini 'tidak menamatkan sekolah. (9)
Masukkan Nestle: bersama dengan Osem, Nestle telah menjalankan kilang 700 m2 di Sderot, dan tahun lepas syarikat itu mengumumkan bahawa ia bertujuan untuk membuka penyelidikan dan pembangunan 1,700 m2 pusat di sana. (10) Operasi seperti memberikan gaji yang baik dan kehidupan di bandar yang kekurangan yang lain-bijak. Mereka, juga, membolehkan kerajaan Israel untuk terus mengimport Yahudi yang akan mengisi tanah Israel manakala menafikan rakyat Palestin hak mereka kembali. Pada tahun 2002 Nestle menerima geran 24% daripada kos $ 5600000 daripada kerajaan Israel, yang menawarkan pelbagai insentif untuk menggalakkan pelaburan dalam zon pembangunan. (11) Kerajaan Israel memberikan geran ini, yang dibiayai seterusnya oleh Amerika Syarikat bantuan ekonomi, kepada syarikat-syarikat yang boleh membantu ia menyelesaikan masalah-masalah sosial yang sukar disertakan penyerapan jisim kumpulan etnik yang berbeza. Pada masa yang sama, bangunan dalam zon pembangunan bermakna bangunan lebih tinggalan kediaman Palestin. Apabila bangunan batu lama dan tumbuhan kaktus degil dilindungi lebih, jadi, juga, adalah diharapkan, adalah alasan bagi sejarah Palestin dan hak untuk kembali. Secara keseluruhan, Nestle kini mempunyai lebih 4000 pekerja di Israel 11 tumbuh-tumbuhan, dengan yang berikut semua dalam "zon pembangunan": Tzabar Salad (anak syarikat Osem) kilang di Kiryat Gat (di lokasi bekas kampung Palestin Iraq al-Manshiyya, dimusnahkan oleh Israel selepas 1948); kilang kek siap dibakar dalam Ahihud; dan pusat logistik akan dibina di Nachsholim (Al-Tantura) (12)
Tetapi manfaat Nestle kepada ekonomi Israel tidak berhenti dengan hanya kilang-kilang dan pekerjaan. Penyelidikan & Pembangunan pusat di Sderot dianggap memberi manfaat kepada pertumbuhan Osem kerana ia "memberikan [Osem] kelebihan dalam pengetahuan teknologi dan peluang peningkatan eksport melalui rangkaian pengedaran Nestle." Oleh itu, saham Osem ini berkembang lima kali lebih cepat daripada yang lain pasaran saham Tel Aviv. (13) Selain itu, pelaburan Nestle di Osem bermakna bahawa produk-produknya boleh mencapai pasaran global yang perlu bukan sahaja untuk pertumbuhan berterusan syarikat itu tetapi untuk kelangsungan hidup di masa kemelesetan tempatan mendalam yang disebabkan oleh Intifada. Jualan Osem ini pada tahun 2001 adalah $ 460 juta, di mana 15% datang daripada eksport (14).
Tambahan pula, Nestle-Osem menyumbang kepada pembangunan masyarakat melalui projek-projek amal banyak. "Sekolah-sekolah menerima bantuan melalui Sertai Projek Industri yang memperkenalkan pelbagai aspek industri Israel ke kelas. Pengurus kanan melawat sekolah-sekolah dan mengajar kelas mengenai industri mereka. Sekolah-sekolah juga dialu-alukan untuk melawat kilang-kilang Syarikat. Pelajar menerima panduan daripada eksekutif Osem ini "(15).
Projek-projek pendidikan melegakan kerajaan Israel mempunyai untuk memberikan bajet untuk kemajuan pendidikan. Pada masa yang sama, kerana ia dilakukan oleh sebuah syarikat swasta, mereka boleh ditujukan kepada manfaat Israel Yahudi sahaja. Ia adalah melalui usaha-usaha seperti swasta bahawa kerajaan Israel boleh membuat tuntutan untuk bertindak secara demokratik - merawat semua rakyatnya sama-sama - sementara Palestin flagrantly didiskriminasi.
Pengkritik dari boikot terhadap titik Nestle ke kilang Nestle mempunyai di wilayah PA, dalam zon Karni industri di Gaza (16). Banyak syarikat yang aktif di Israel menggunakan buruh Palestin berkemahiran rendah, mencari ia berfaedah untuk menggunakan penduduk tawanan bermastautin yang sekaligus dilucutkan sosial (tiada insurans atau kesatuan), politik ditindas, dan dapat menyediakan makanan sendiri dan papan (17). Pembukaan kilang Nestle di Karni, pada musim bunga 2000, perlu difahami dalam konteks ini bersubahat dan mendapat manfaat daripada sistem apartheid hak sosial.
Kesimpulannya, Nestle membina di atas tanah Palestin dicuri, meringankan runtuhan, menyediakan peluang pekerjaan dan peluang yang merealisasikan matlamat Zionis kehadiran semata-mata Yahudi di Israel dan kemudian menjual produk-produk seperti sistem apartheid di luar negara supaya ekonomi Israel boleh berkembang manakala membelanjakan sejumlah besar pada penindasan rakyat Palestin menuntut hak mereka. Tidak hairanlah Nestle diterima daripada Perdana Menteri Benjamin Netanyahu pada tahun 1998 Anugerah Jubli, "penghormatan yang paling tinggi pernah diberikan oleh Negara Israel sebagai mengiktiraf individu-individu dan organisasi, yang melalui pelaburan dan hubungan perdagangan, telah dilakukan yang paling untuk mengukuhkan Israel ekonomi. "(18)
A JENAYAH KORPORAT TEKAL:
Sejak tahun 1977, Nestle telah menjadi subjek pemulauan antarabangsa untuk promosi menipu iaitu susu bayi tiruan sebagai alternatif terbaik kepada susu ibu. Susu bayi tiruan boleh membahayakan bayi kerana ia tidak mengandungi antibodi semulajadi yang susu ibu menyediakan, dan kerana ia adalah amat mahal menyebabkan ramai ibu mencampurkannya dengan air terlalu banyak menyebabkan mal-pemakanan. Juga, di banyak tempat air yang digunakan untuk mencairkan ia tidak boleh diminum. Apabila seorang ibu mula memberi formula bayi, bekalan sendiri susu kering. Nestle menyediakan pakej bebas daripada formula di hospital dengan keputusan bahawa banyak bayi tidak pernah mendapat peluang untuk memulakan kejururawatan. Pada tahun 1984 memboikot Nestle terpaksa bersetuju untuk mematuhi Kod Antarabangsa Pertubuhan Kesihatan Sedunia Pemasaran Gantian Susu Payudara-. Walau bagaimanapun, apabila ia telah mendapati bahawa syarikat itu telah tidak dipatuhi oleh janji, pemulauan itu telah dilancarkan semula pada tahun 1988. Ia diteruskan dengan bersungguh-sungguh hingga ke hari ini. (19)
Nestle juga telah menarik kritikan untuk kegunaan bahan-bahan yang diubahsuai secara genetik, dan untuk koko dan kopi belian dasar-dasar yang menggalakkan perhambaan. Sebagai contoh, Nestle membeli koko dari Ivory Coast di mana ladang-ladang koko menggunakan perhambaan kanak-kanak. (20) Baru-baru ini, syarikat itu telah terbabit dalam melobi terhadap vaksinasi ternakan semasa wabak British Kaki dan Mulut Penyakit pada tahun 2001 (21)
Adakah Nestle pernah mengiktiraf tanggungjawab korporat untuk penderitaan manusia yang disebabkan oleh amalan pengurusan dan pengeluaran? Pada tahun 2000, Nestle menderma $ 20 juta untuk Holocaust pampasan dana, dengan berkata, "Sebagai pengganti undang-undang [Nazi] syarikat, Nestlé namun menerima tanggungjawab moral untuk membantu meringankan penderitaan manusia, lebih-lebih lagi kerana ketidakadilan ini telah dilakukan dalam domain Syarikat . "(22) komitmen seperti ini untuk membetulkan kesalahan melawat pada satu sektor kemanusiaan membuat eksploitasi hipokrit Nestle pekerja kilang Palestin dan pelaburan dalam struktur apartheid Israel semua itu, lebih berhak serangan.
APA YANG KAMI MENUNTUT DARIPADA NESTLE?
A "syarikat yang dipacu pengguna" seperti Nestle mesti mempunyai jari yang berhampiran dengan nadi permintaan pengguna (23) pentadbiran korporat Nestle harus tahu bahawa orang-orang Arab dan mereka yang memiliki kesedaran di seluruh dunia mengutuk sokongan ekonomi dan moral Nestle untuk rasuah, sosial perkauman sistem. Nestle perlu menutup kilang di Israel dan menjual sahamnya daripada Osem sehingga Israel mengakui hak Palestin pulangan dan hak negara Palestin pada semua sejarah. Jika pengguna di negara-negara di mana produk Osem ini dipasarkan hari ini memboikot produk-produk ini, maka kilang-kilang Israel Osem akan diberikan "di bawah-produktif" dan penutupan muka. Jika Nestle tahu bahawa ia tidak boleh pernah menghasilkan cukup di Sderot / al-Najd, Kiryat Gat / Iraq al-Manshiyya, Nachsholim / Al-Tantura untuk menampung kos perniagaan hilang di dunia Arab dan di luar negara, maka ia akan tidak mempunyai pilihan tetapi untuk melepaskan dari Israel.
Orang-orang Arab tidak bersendirian dalam boikot mereka Nestle. Selain daripada kumpulan yang disebutkan di atas yang memboikot Nestle untuk yang lain, patut dipuji, sebab, kesatuan terbesar di Britain, serentak dan satu kumpulan utama Kristian, Christian Aid, telah menambah Nestle untuk memboikot mereka barangan Israel. (24) pengembaraan Israel Nestle bermula hanya selepas pencairan boikot Arab pada tahun 1993, jadi mari syarikat tahu bahawa bantahan kami kepada Israel tidak dikurangkan oleh "proses damai" tetapi sebaliknya meningkat.

CARA memboikot NESTLE?
Nescafé, Pembelit ini Choice, Hills Bros, Cerealac, Nido, Fitness & Buah-buahan, Appleminis, cheerios, Chocapic Cornflakes (di China), Shreddies, Grahams Emas, Trix, Perrier, Poland Spring, Taman Rusa, Calistoga, Sohat, Vittel, Pure Life, Carnation, ini Libby, Nesquik, Maggi, Buitoni, Milkybar, KitKat, Quality Street, Smarties, Oreo, After Eight, Lion, Aero, Polo, Tol Hosue kepingan kecil, Crunch, L'Oréal, Alcon penjagaan mata, Goobers, Mint Diraja, nerds, Oh Henry !, Rowntree, Rolo, Del Monte Real Fruit Bar, Minute Maid, Petit Gervals, Contadina, Alpo, Purina, Tidy Kucing, Meow Mix, Dog Maha Kuasa, Friskies, Felix, Stouffers

No comments: