Thursday, March 7, 2013

SULTAN SULU SEJARAH SEBENAR







Punah Rintangan Moro: Perjanjian Bates dan Sultan Sulu, OGOS 20, 1899


Sultan Jamal ul-Kiram, depan, 3 dari kiri, dalam saman yang gelap

Moro Islam adalah kumpulan berbilang bahasa etnik yang terdiri daripada kira-kira 5.25% daripada jumlah penduduk Filipina pada tahun 2005. Nama mereka berasal dari perkataan Sepanyol Moor, dan mereka kebanyakannya tinggal di bahagian barat Pulau Mindanao, Kepulauan Sulu dan pulau-pulau berdekatan.

Terdapat sekurang-kurangnya sepuluh Moro subkumpulan etno-linguistik, semua keturunan dari saham Malayan yang sama penduduk lain di Filipina. Tiga kumpulan ini membentuk majoriti daripada Moro. Mereka adalah yang Maguindanaos Cotabato Utara, Sultan Kudarat, dan wilayah Maguindanao; Maranaw dua wilayah Lanao; dan Tausug Kepulauan Sulu. Kumpulan-kumpulan kecil termasuk Banguigui, Samal, Badjao, Yakan, Ilanon, Sangir, Malabugnan, dan Jama Mapun.

Mereka tidak adalah perpaduan rapat bersatu dan kekurangan. Setiap kumpulan adalah bangga dengan identiti budaya mereka, dan bahasa, termasuk perubahan mereka Islam.
.
Moro telah ditukar dalam lanjutan besar mubaligh Islam dari India pada abad ke-15 dan 16, walaupun telah ada hubungan awal dengan mubaligh Arab dalam abad ke-13 dan 14. Selama lebih 300 tahun, mereka berjuang ekspedisi Sepanyol untuk menakluk wilayah mereka dan menukar mereka kepada agama Kristian; sebagai balasan, mereka melancarkan serbuan yang amat buruk kepada penempatan Kristian di Perak dan Pulau Luzon. Walau bagaimanapun, Sepanyol berjaya untuk menubuhkan kota kara kecil di beberapa kawasan terpencil di barat Pulau Mindanao, tetapi disaliri oleh abad rintangan Moro dan tindak balas, berjaya dalam mendapatkan perjanjian damai dengan Sultan Jamal ul-Azam Sulu pada 22 Julai, tahun 1878.

Sultan Jamal ul-Azam, pemerintah Sulu dan Borneo Utara / Sabah 1862-1881, menerima delegasi rasmi Perancis. Ketua kadi, Afghanistan, duduk di belakang Sultan. Source: J. Montano, Voyage aux Filipina et en Malaisie (Paris, 1886).

Bahagian barat Mindanao dan pulau-pulau jiran telah diperintah oleh kesultanan Sulu dan Maguindanao tetapi bekas adalah lebih padat dan lebih teratur.

Apabila Perang Filipina-Amerika tercetus, AS terpaksa menumpukan angkatan terhad di utara. Untuk memegang pada rintangan teluk Moro penjajahan Kepulauan Sulu, Amerika Syarikat, yang diwakili oleh Brig. Kejadian John C. Bates, menjalin perjanjian dengan Sulu Sultan Jamal ul-Kiram, yang dikenali sebagai Perjanjian Bates.

Perjanjian Sepanyol Ketenangan dengan kesultanan Sulu telah dibenarkan Sepanyol untuk menubuhkan sebuah ketumbukan kecil di Pulau Siasi dan di bandar Jolo. Selepas kekalahan mereka oleh Amerika Syarikat, Sepanyol bertukar lebih garnisun Siasi kepada Sultan.

Ia bukan sehingga 19 MEI, 1899 bahawa AS menghantar tentera untuk mengambil alih kubu Sepanyol di Jolo. Amerika tidak pernah mampu untuk mendapatkan tentera untuk Jolo terlebih dahulu kerana mereka tidak mampu untuk menghantar mana-mana tentera di luar kawasan Luzon. (Rintangan Moro serius bermula pada tahun 1903).

Di tempat perjanjian Sepanyol, Perjanjian Bates termasuk pengiktirafan kedaulatan AS atas Sulu dan kebergantungan, saling hormat menghormati antara AS dan Kesultanan Sulu, autonomi Moro, tidak campur tangan dengan agama Moro dan adat resam dan ikrar bahawa " AS tidak akan menjual pulau Jolo atau mana-mana pulau lain Kepulauan Sulu ke mana-mana negara asing tanpa kebenaran Sultan. "
Di samping itu, Sultan Jamal ul-Kiram dan datus beliau (ketua puak) untuk menerima bayaran bulanan sebagai balasan untuk terbang bendera Amerika dan untuk membenarkan Amerika Syarikat hak untuk menduduki tanah di pulau-pulau.

Sultan tidak mahu mengakui kedaulatan AS tetapi telah dirayu untuk menerima oleh perdana menteri dan penasihat Hadji Butu Abdul Bagui (KIRI) dan dua atas datus kedudukan beliau, Datu Jolkanairn dan Kalbi Datu. Hadji Bagui, menyedari kebodohan penentangan bersenjata, memberikan semua pengaruh beliau untuk mencegah satu lagi perang berdarah. Hadji Bagui dan anaknya, Hadji Gulamu Rasul kemudian digemari integrasi Moro ke republik Filipina.

Perjanjian Bates tidak bertahan sangat lama. Selepas Amerika Syarikat telah menyempurnakan matlamat menekan rintangan di utara Filipina, ia secara unilateral dimansukhkan Bates Treaty pada 2 Mac 1904, dengan mendakwa Sultan telah gagal untuk memadamkan Moro rintangan dan bahawa perjanjian itu adalah penghalang kepada pentadbiran berkesan penjajah kawasan.

Pembayaran kepada Sultan dan datus beliau juga telah dihentikan tetapi telah dipulihkan oleh Suruhanjaya Filipina Amerika Syarikat pada November 1904.

Tetapi dalam realiti, Bates tidak pernah bertujuan untuk meratifikasi perjanjian itu. Sebagai Bates kemudian akan mengaku, perjanjian itu adalah semata-mata suaimanfaat sementara untuk membeli masa sehingga angkatan utara telah dikalahkan.

17 mei, 1892: tentera Sepanyol di massa menghormati Raja Alfonso XIII pada hari lahirnya. Gambar diambil di Maranao Moro bandar Momungan, di hari Lanao del Norte Province, Mindanao Island. Sepanyol berjaya untuk menubuhkan garrisons beberapa Muslim Mindanao tetapi kuasa mereka jarang dilanjutkan melampaui julat meriam mereka.

1890: Dua mubaligh Sepanyol membaptis Moro menukar kepada Katolik. Bilangan Moro mengkristiankan telah diabaikan; majoriti kekal benar kepada akidah Islam mereka.

Januari 2, 1900. Depan, kiri ke kanan: Hadji Kato Mohammad Sali (itu Sultan pedang-pembawa), Hadji Butu Abdul Bagui (Menteri Sultan Perdana), Major Owen J. Sweet (22 AS Infantri dan Amerika Gabenor Sulu), Sultan Jamal ul-Kiram dan Rajah Mudah Mohammad Mualil Wasit (saudara Sultan dan jelas waris). Belakang, kiri ke kanan: Charles Schuck (jurubahasa), Uttu Basarudin (penasihat kepada Sultan), Abdul Wahab (jurubahasa) dan Kapten William H. Sage (Adjutant, Infantri 23 dan Setiausaha Hal Ehwal Moro).

Panglima Hassan (Central angka), terbunuh dalam tindakan terhadap Amerika pada Mac 4, 1904 di Bud Bagsak ("Gunung Bagsak").

Hassan adalah komander daerah Luuk, Sulu, di bawah Kesultanan Sulu. Beliau adalah pemimpin Tausug pertama untuk menentang perintah sultan, bahawa, demi kepentingan keamanan, rakyat harus mengakui kedaulatan Amerika. Sebagai seorang Imam (kira-kira diterjemahkan kepada "pemimpin solat"), Panglima Hassan melihat "kafir" mengganggu Amerika sebagai ancaman kepada Islam dan masyarakat Moro. Moro Tausug telah dibenarkan Sepanyol untuk membina sebuah ketumbukan yang di Siasi dan sebuah gereja di Jolo menurut pakatan keamanan 1878, tetapi itu semua. Selepas 300 tahun peperangan hampir berterusan, Sepanyol telah dikenali lebih baik daripada untuk mencuba dan mengenakan kuasa mereka ke atas orang-orang Sulu garang bebas. Tetapi Amerika --- disokong oleh senjata moden yang benar-benar membawa maut --- tidak mempunyai tempahan itu.

Pada awal November 1903, Hassan dan kira-kira 3,000 hingga 4,000 pahlawan mengepung garison Amerika di Jolo. Bersenjata hanya dengan keris (ikal-pedang bermata) dan beberapa senapang lama, mereka dibotolkan sehingga rakyat Amerika selama seminggu sebelum dipaksa untuk menarik balik. Berikutan pertempuran, Hassan telah ditangkap manakala mandi berhampiran kem beliau di Tasik Seit pada akhir November 1903, tetapi beliau tidak lama lagi melarikan diri. Beliau meneruskan perang di Februari 1904 apabila, bersama-sama dengan Datu ("Ketua") Laksamana dan Datu Chat, mereka menyerang pro-Amerika Sultan Kiram dan tenteranya dalam pertempuran Pampang.

Beliau tewas dalam pertempuran, dan kemudiannya dibunuh dengan dua orang sahabat sepanjang kawah Bud Bagsak. Hassan mempunyai 17 luka-luka di dalam badannya, tetapi meninggal dunia permainan, merangkak dengan keris beliau dalam mulutnya ke arah askar terdekat Amerika cedera apabila peluru terakhir dihantar kepadanya.

1 comment:

Anonymous said...

Saved as a favorite, I lοvе yοur web ѕite!


Stοp by my blog ρost ... SEOPressor V5 review