Wednesday, May 16, 2012

HOT DOG BAHAYA UNTUK ANAK ANDA!




Semua orang tahu anjing panas tidak tepat untuk anda yang sihat, tetapi dalam kajian baru ahli kimia telah mendapati ia mengandungi sebatian mutasi DNA yang mungkin meningkatkan risiko untuk kanser.
Saintis ambil perhatian terdapat sehingga 240 kali ganda perubahan di peringkat ini bahan kimia di seluruh jenama yang berbeza.
"Kita boleh cuba dan mencari daripada apa perbezaan dalam teknik pembuatan adalah antara jenama, dan jika ia yang memutuskan perkara-perkara ini adalah bahaya, 1 boleh menukar dengan kaedah pembuatan," penyelidik Sidney Mirvish, 1 ahli kimia di Universiti Nebraska Perubatan Pusat dalam omaha, kepada LiveScience.
Mirvish dan rakan-rakannya diperiksa anjing panas kerana kajian - kajian lepas telah dikaitkan dengan kanser kolon.
Anjing panas dipelihara dengan natrium nitrit , yang boleh membantu kimia bentuk yang dikenali sebagai sebatian N-nitroso, kebanyakan yang menyebabkan kanser pada haiwan makmal.
Cabutan daripada anjing panas yang dibeli dari pasar raya, apabila dicampur dengan nitrit, menyebabkan apa yang muncul untuk menjadi sebatian karsinogen.
Apabila ditambah dengan bakteria Salmonella yang diberi makan ekstrak anjing panas dirawat dengan nitrit meningkat kadar mutasi DNA mereka oleh 100 hingga 300 peratus.
Mencetuskan mutasi DNA dalam usus mungkin meningkatkan risiko kanser kolon, penyelidik menjelaskan.
"Saya tidak akan mengatakan anda tidak boleh makan hot dog," kata Mirvish.
Kajian akan datang akan memberi makan daging anjing panas kepada tikus makmal untuk melihat jika mereka menghidap kanser kolon atau keadaan precancerous, jelas beliau.
James Hodges, presiden Yayasan Institut Daging Amerika di Washington, berkata kajian ini adalah "laporan awal bahawa penulis mengakui memerlukan siasatan lanjut. risiko karsinogenik kepada manusia sebatian dikaji belum ditentukan."
Bahaya yang mungkin dibentangkan di sini tidak hanya terhad kepada anjing panas.
Ikan masin kering dan bahan perasa seperti kicap mungkin mengandungi tahap-bahan kimia yang sama, berkata Mirvish.


No comments: