Wednesday, December 22, 2010

Bayazid Bistami, Lupa diri jumpe tuhan?




Bayazid adalah seorang sufi yang terkenal, menghabiskan banyak masa beliau di Bastam, satu bandar di utara Iran, dikatakan beliau menghabiskan masa selam 30 tahun berkelana di mana di dalam tempoh tersebut beliau di katakan telah berjaya menghabiskan pembelajaran tarikat beliau. Cerita beliau boleh di dapati di dalam Kitab Hujwiri , Kashf al-mahjub dan attar tadhkirat al awliya.

Bayazid berkata " saya pergi ke Mekah dan melihat Mekah terbelah dua, saya berkata bahawa haji ku tidak di terima, kerana saya telah melihat banyak batu seperti ini yang terbelah dua, Saya datang lagi haji berikutnya, saya melihat rumah dan tuan rumah, saya berkata ini bukanlah tauhid yang benar, saya ke haji untuk musim ketiga, dan saya hanya melihat tuan rumah sahaja, suara hati ku berkata, sekiranya engkau tidak melihat dirimu, engkau tidak akan melihat batu pujaan, tetapi disebabkan engkau melihat dirimu, maka engkau buta terhadap dunia dan sembahan berhala.

" sajak bayazid"
-Di dalam mencari cinta, aku berkelana jauh dan dekat, daripada fikiran kepada fikiran daripad takut dan ketakutan, aku pergi, di atas dasar ego dan nafsu ku yang tidak pernah diam?
ribuan detik kosong dan rugi aku gunakan di dalam hidupku aku buangkan masa ku, sehinggalah aku melihat daripada kacamata seorang yang telah melihat, cahay ketuhan di matanya, aku mengerti
sehinggalah aku menghilangkan "aku" diri- daripada diriku barulah aku boleh melihat dia!


No comments: