Monday, May 24, 2010

Bukti Kematian Abuya?





Kawan saya bertanya benarkah Abu Ya telah meninggal, sedangkan pengikutnya mengatakan beliau ada di gua ashabul kahfi menunggu kehadiran Imam Mahdi?
Jawapan saya:
1. Menurut Ibn Arabi di lahirkan pada 1165, pembantu Imam Mahdi adalah manusia biasa (tetapi yang mengenal diri dan di pilih oleh tuhan) yang sezaman atau semasa kelahiran Imam Mahdi tersebut...cerita ini telah lama sebelum adanya malaya ini lagi.
2. Sekiranya seseorang sufi itu menjangkau masa seperti;
Ibu Abu Said Aabu Khayr bertanya "wahai anakku ibu mendengar akan cerita orang yang engkau adalah wali Allah, tetapi ibu yang selama ini menjaga engkau tidak pernah melihat akan karomah engkau, justru itu ibu telah sangat tua dan akan menghadapi Allah, sudi lah kiranya engaku mengkhabarkan kepada ibu akan keadaan mu?
Abu Said menjawab, wahai ibuku, tiada apa apa kelebihan daripada diri ku, kecuali jika ibu mengimbas kembali pada satu ketika ketika ibu sedang menjaga kambing dan datang segerombolan serigala menyerang ibu, lalu hadirlah seorang lelaki berkuda dan membunuh serigala tersebut, selepas itu jejaka tersebut memandang kepada ibu dan menghulurkan tangan, dapatkah ibu mengecam wajah ku dan wajah lelaki tersebut?

Rahsia adalah rahsia karomah bukan untuk di tunjuk atau di pertontonkan ianya milik Tuhan.

No comments: