Thursday, August 28, 2008

Pak Lah Budget RM 9?

PENGANGKUTAN AWAM MALAYSIA DAN GIMIK POLITIK?

Baru baru ini kita di kejtkan dengan berita di mana seorang pemimpin negara kita telah meninjau keadaan pengangkutan awam, beliau telah di kejutkan dengan kedaifan keadaaan pengangkutan awam ibukota kuala lumpur, namum seperti mana warga kota yang lain, keadaan yang pemimpin negara ini hadapi mungkin hanyalah sekali di dalam seumur hidup beliau! tetapi kita, saya dan rakyat ramai malaysia menghadapi situasi ini setiap hari, di putra kl, komuter dan juga bas rapid, wajarkah pemimpin hanya turun padang ketika pembentangan budget 2009 begitu hampir, dan kemudiannya budget akan di keluarkan untuk membaik pulih? adakah lawatan ini untuk menjustifikasikan kos budget yang akan diberikan, atau adakah lawatan ini tulus ikhlas?

MASAALAH KTMB, KOMUTER dan Menteri Pengangkutan Tidur

saya acapkali menaiki komuter daripada rawang ke kuala lumpur, justru itu tidak segan silu saya mengatakan, komuter bagaikan melepaskan batuk di tangga, terhegeh-hegeh, berjalan, kadang kala tanpa letrik berhenti di tengah jalan atau menunggu tren lain tiba!, pembangunan modal, dan jug agimik pembangunan negara berbillion tetapi pengangkuta taraf tiada kelas? Wwajarkah? ribuan mungkin ratusan ribu memendam rasa , ada yang mengadu di laman suratkhabar bertahun, tetapi tiada apa apa tindakan? benar bukan? kemudian selepas perubahan pola pemilihan atau election malaysia pru 12, maka kita lihat pemimpin mula mengambil berat? sebelum ini tiada mata , telinga atau hati kah?

TINDAKAN DRASTIK SELEPAS LAWATAN KTMB!
Jika anda seorang pemerintah dan anda marah atau kecik hati atau panas hati ketika menunggu berjam, atau perlu menunggu komuter yang kedua, anda mampu melakukan sesuatu bukan? tetapi anda tidak mengejar masa, anda tidak di marahi oleh bos-bos, kerana anda adalah bos! mungkin ratusan ribu pekerja telah di marahi dan makan hati kerana komuter lembat macam katak? tetapi kami ratusan ribu rakyat malaysia hari hari kena marah atau panas hati di kerjakan dek komuter anda?
Pemimpim sepatutnya terus memberhentikan bos bos pengangkuta awam ini walaupun mereka ini kroni, kerana mereka ini telah terlalu lama menghampakan rakyat!
Tetapi adakah ini tindakan yang betul, atau yes yes we have a problem , we need more money more spending and after a while the system deteriote, ha ha
pernah dengar bukan?
Bahasa memainkan peranan, tetapi golongan bawahan, inilah bahasa kedai kopi!

KEGAGALAN PELAKSANAAN SISTEM TRANSIT DI KUALA LUMPUR

Apakah permasaalahan pokok sistem pengangkutan awam di kuala lumpur?
saya sama seperti anda pernah naik bas, pernah naik komuter dan pernah dan selalu naik putra,
1. Sesak waktu ke pejabat
2. lewat
3. sistem tiket dan jalan keluar sempit
4. tiada aliran sambungan yang sistematik
5. Bas pengantara atau bas sambungan ikut suka hati datang ikut waktu?
7. kos?
8. Pendatang asing yang tak hormat warga tempatan tua, mengandung atau kurang ajar?
9. Sesak pada hari minggu dengan PATI yang meunggunakannya,?

Diatas hanyalah sebahagian daripada keluhan saya di tengah tengah kota metropolitan ini, ya anda mungkin mempunyai pelbagai lagi pengalaman anda di kota yang unik ini.

Faktor kegagalan utama sistem pengangkutan awam di tengah tengah kuala lumpur adalah

7 comments:

Anonymous said...

saye setuju, saye cukup tak puas hati dengan komuter, budget rm 9 perlu ubah keadaan ini

Anonymous said...

ade ke patut, hidup pak lah! pm berjiwa rakyat!

Anonymous said...

pada firasat hamba betul lah, sultam pak lah akan gunakan budget untuk kayakan kroni1

Anonymous said...

kata kota taraf dunia tapi pengangkutan awam macam sadin

Anonymous said...

dey tambi, itu jalan ada satu juga, satu rel satu pegi sana satu pegi sini, amacam, kita kena letak tol kasi itu putra sama komuter lebih banyak dan laju, tanpa tol tadak bole baik punya, woraiit itu pak lah mesti kasi dalam budget rm 9 itu bas pun kena tol laa

Anonymous said...

aloooo kawan naik jeee motor macam kami mat rempitt, senang tak pusing kepala daaaa, tekan jeee prenngg, dah sampai, tak de speed limit wooooo,

Anonymous said...

ape kelas naik komuter putra niii naik mercedes datin laa, biar driver pening kepala...