Monday, July 14, 2014

Jom Boikott Produk Israel


Keter
Israels Keter Kumpulan merupakan salah satu pengeluar terkemuka di dunia dan pemasar produk pengguna plastik. Plastik gergasi Israel adalah milik persendirian oleh keluarga Sagol, dan mempunyai perolehan sebanyak $ 1.1 bilion, 90% daripada yang berasal dari jualan di luar negara.

Rangkaian produk termasuk perabot taman, penyelesaian penyimpanan luaran dan bangsal, sistem dan kabinet utiliti, kotak alat dan produk simpanan untuk pasaran DIY, produk isi rumah, bayi dan anak kecil produk rak.

Jenamanya, anak syarikat, dan syarikat-syarikat adik (semua dimiliki oleh keluarga yang Sagol) termasuk 'Penyelesaian Cemerlang' (Keter penyimpanan taman), Lipski (aksesori paip), Allibert (aksesori bilik mandi), Curver (rumah plastik & makanan simpanan), Jardin (taman perabot), dan Contico Eropah (kotak penyimpanan plastik). Produk Keter juga dijual di bawah Black & Decker, B & Q dan Homebase jenama.

Walaupun keuntungan berakhir di Israel, tidak semua produk yang dihasilkan di Israel, sebagai contoh Allibert mempunyai kilang-kilang di Perancis & Belgium, manakala Curver mempunyai kilang-kilang di Poland & Hungary. Keter mempunyai 12 kilang-kilang di Israel, 2 daripadanya adalah di kawasan penempatan haram.

Kotak peralatan Stanley juga dibuat di Israel oleh syarikat plastik Israel ZAG (90% dimiliki oleh Stanley).

Untuk maklumat lanjut lihat Shopping Bolehkah Bunuh kempen.


MAKANAN & MINUMAN





Strauss
Ini Straus Kumpulan Israels syarikat makanan kedua terbesar dengan perolehan $ 1800000000 pada tahun 2010 dan 13,500 orang pekerja beroperasi dua puluh lima tapak pengeluaran di dua puluh satu buah negara di seluruh dunia. Jenamanya di Amerika Syarikat termasuk Sabra (harga rendah hummus) dan Max Brenner (kafe coklat). Kopi Strauss kini syarikat kopi kelima terbesar di dunia, mendominasi pasaran tengah dan timur Eropah (Doncafe) dan juga Brazil.

Kumpulan Strauss di laman webnya, di muka pada "Tanggungjawab Korporat - Penglibatan Komuniti" mendedahkan sokongan mereka dalam berakar umbi bagi tentera Israel, dan khususnya platun terkenal Golani, yang dikenali untuk kekejaman, yang kumpulan Strauss telah "pakai" untuk lebih 30 tahun.


Danone
Pada Julai 1998 Danone dibuka R & D yang kemudahan di Israel - yang Danone Insitute, dan pada tahun yang sama pada bulan Oktober 1998 Mr Franck Riboud bagi pihak Danone menerima Anugerah Jubli oleh Perdana Menteri Israel, Netanyahu [Anugerah Jubli].
 
Danone memiliki saham 20% daripada syarikat makanan kedua terbesar Israel, Kumpulan Strauss. Danaone Israel merupakan pusat yang membekalkan produk Danone ke seluruh Timur Tengah termasuk Turki, Greece, Mesir dan Jordan.


Tivall
Syarikat makanan Israel Tivall adalah salah satu pembekal terkemuka di dunia produk-produk daging pengganti. Ia mempunyai perolehan sebanyak $ 74.000.000 dan mempunyai 451 pekerja [59] Ia mempunyai asas pembuatan di Kibbutz Lochamei Hagetaot di Utara Israel, dan kemudahan baru di Republik Czech.

Produk jenama Tivall terutamanya boleh didapati di kedai-kedai makanan kesihatan - laman web mereka menyebut Belanda & Barrett, Segar & Liar, dan Planet Organik. Tetapi sebahagian besar daripada jualan mereka melalui pasar raya yang menjenamakan semula produk Tivall sebagai sebahagian daripada sendiri beku "Daging-percuma" rangkaian mereka. Ini termasuk Tesco, Asda, Morrisons dan Sainsbury. Morrisons juga stok Tivall jenama Frankfurter. Tapak talian Waitrose Ocado menjual pelbagai produk Tivall.


Osem
Osem adalah Israels 4 makanan dan minuman terbesar syarikat (dengan perolehan) selepas Tnuva, Strauss dan Coca-Cola. Ia mempunyai perolehan sebanyak $ 712,000,000 dan hampir 5000 pekerja dengan 14 kilang-kilang di Israel.

Jenamanya termasuk Beit Hashitah (jeruk), Daripada Tov (produk daging beku), Habait (siap dibuat kek) dan Sabra Salad (siap salad dan spread). Osem juga memiliki 58% daripada pengeluar daging pengganti Tivall Makanan.

Menurut laman web itu Osem produknya dijual di Marks & Spencer, Tesco, Sainsbury dan Morrison, dengan setiap kedai memasarkannya di bawah label mereka sendiri. Tapak talian Waitrose Ocado menjual pelbagai produk Osem dari sup, keropok dan croutons. Tesco talian menjual pelbagai kek Osem.

Pada bulan April 2009, Osem UK mengumumkan pemerolehan Yarden GB. Rangkaian produk Yarden GB termasuk daging sejuk dan wain Yarden dari Golan Heights Winery, yang terletak di Katzrin pada yang diduduki Syria Golan Heights. Golan Heights Winery mengeksport 38% daripada semua wain Israel, jenama wain juga merangkumi Gamla dan Golan. Menurut laman web Yarden GB produknya boleh didapati di Tesco, Asda, Sainsbury, Morrisons, Budgens, Somerfield, Waitrose dan Harrods. Tapak talian Waitrose Ocado menjual pelbagai Yarden daging dan produk houmous.


Nestlé
Nestlé merupakan syarikat makanan terbesar di dunia, ia memiliki saham 53.8% daripada pengeluar utama makanan Osem Israel, satu bernilai pelaburan lebih daripada $ 850 juta.

Pada tahun 1998, Encik Peter Brabeck-Letmathe bagi pihak Nestle menerima Anugerah Jubli oleh Perdana Menteri Israel, Netanyahu [Anugerah Jubli]. Berikutan anugerah itu pada Jun 2002 Nestle membuka Pusat Penyelidikan & Pembangunan di Israel, di Sderot. Dan sejak itu ia telah semakin meningkat pelaburan di Israel, pegangan 10% awal di Osem kini telah berkembang kepada mengawal 53.8%.

Nestle juga memiliki Nespresso Israel Ltd di Tel Aviv yang membekalkan peralatan bru kopi. Pada tahun 2010, Nestle mengambil alih kepentingan 51% dalam syarikat babyfood Israel Materna Laboratories untuk $ 72.000.000.

Nestle mempunyai 9 kilang-kilang di Israel, yang selepas China (18) dan Rusia (11) adalah bilangan yang tertinggi di mana-mana negara di Asia - tinggi yang tidak seimbang apabila seseorang menganggap saiz dan penduduknya. Dan pada Mei 2011, Nestle mengumumkan rancangan untuk membina kilang lain di Israel, sebuah kilang ais krim bernilai $ 40 juta.

Nestlé juga memiliki 30% kepentingan dalam L'Oréal, syarikat lain dalam senarai boikot.


Coca Cola
Akaun terperinci pautan Coca-Cola kepada Israel disediakan di sini: http://www.inminds.com/boycott-coca-cola.html

Ringkasan:

Dari 1966 Coca-Cola telah menjadi penyokong kuat Israel. Pada tahun 1997 Kerajaan Israel Misi Ekonomi penghormatan Coca-Cola di Majlis Makan Malam Anugerah Perdagangan Israel atas sokongan berterusan Israel untuk 30 tahun lalu dan kerana enggan mematuhi boikot Liga Arab Israel.

Setiap tahun Coca Cola bankrolls Amerika-Israel Chamber of Commerce yang Anugerah penghormatan syarikat-syarikat yang telah memberi sumbangan terbesar kepada ekonomi Israel. Pada tahun 2009 anugerah Coca-Cola ditaja pergi ke Israel Lobby AIPAC untuk melobi berjaya Senat menolak panggilan PBB untuk "gencatan senjata segera" dan menyokong penerusan serangan tentera Israel ke atas Gaza.

Pada tahun 2008 Coca-Cola ditugaskan Dana Cabaran modal teroka Israel untuk mencari pelaburan yang bersesuaian di Israel dengan janji "cek kosong". Perjanjian ini adalah luar biasa dalam industri modal teroka Israel.

Pada tahun 2009 Coca-Cola telah menganjurkan majlis khas di ibu pejabat dunia Coca-Cola untuk menghormati Brigadier-Jeneral Ben-Eliezer. Ben-Eliezer adalah penjenayah perang dikehendaki, semasa Perang Enam Hari unitnya bertanggungjawab bagi pelaksanaan lebih 300 tawanan perang Mesir. Di bawah Sharon, Ben-Eliezer berkhidmat sebagai Menteri Pertahanan mempengerusikan pembunuhan beramai-ramai di Jenin.

Untuk dua dekad yang lalu, hampir setiap tahun, Coca-Cola telah menaja JCC Maccabi Games yang dinyatakan bertujuan untuk memupuk belia Yahudi dalam suasana tidak formal untuk "menggalakkan pengenalan mereka dengan negara Israel". Sebagai sebahagian daripada ini, Coca Cola telah menaja anak-anak muda untuk melawat pengkalan tentera Israel dan menghabiskan masa dengan penjenayah perang untuk melahirkan empati, dalam kata-kata mereka sendiri "melawat pangkalan tentera udara .. bercakap dengan juruterbang yang elit Pertahanan Israel unit tentera .. memenuhi pejuang tentera. ".

Coca-Cola Israel, makanan dan minuman syarikat ketiga terbesar Israel, memiliki ladang-ladang tenusu di penempatan haram Israel Shadmot Mechola di Lembah Jordan dan kilang di zon industri Katzerin di Golan Heights diduduki.


Eden Springs
Eden Springs adalah sebuah syarikat air Israel yang lebih sejuk di Israel mencuri air dari mata air Salukia di secara haram diduduki Syria Golan Heights. Ini melanggar resolusi PBB 242 dan Perkara 55 Peraturan-Peraturan Hague yang menentukan bahawa anda tidak boleh memperoleh wilayah perang dan bahawa anda tidak boleh merompak sumber-sumber semula jadi wilayah diduduki. Untuk menjelaskan, air di dalam Eden Springs Coolers didapati di UK adalah sumber tempatan, tetapi keuntungan kembali ke Israel untuk membiayai aktiviti haram.


Sodastream
SodaStream adalah sebuah syarikat Israel pembuatan dan mengedarkan peralatan di rumah carbonating dan perasa untuk minuman ringan. Kilang utama syarikat adalah terletak di zon industri Mishor Edomim yang merupakan penyelesaian haram Israel di Tebing Barat. Mukim LaOved, NGO komited untuk melindungi hak-hak pekerja yang kurang bernasib baik dalam syarikat-syarikat Israel, telah melaporkan bahawa pekerja kilang SodaStream, di Palestin khususnya, dibayar kurang daripada separuh gaji minimum dan menyifatkan keadaan kerja di kilang itu sebagai "salah satu daripada paling buruk ", dengan pekerja dipecat jika mereka mengadu keadaan.

Jenama SodaStream termasuk: SodaStream, Soda-Club, AlcoJet, Sprudelino, Aquabar, Gazoz, Aquafizz, Aquabubbler, Penguin, Sodamaker, Fountain Jet dan Edition1. Produknya boleh didapati di Argos, Asda, Komet, Currys, Harvey Nichols, Homebase, John Lewis, Robert Dryas, Selfridges dan House of Fraser.


Starbucks
Howard Schultz, pengasas, pengerusi, presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Starbucks yang juga memiliki 31.6 juta saham bagi saham Starbucks (bernilai kira-kira $ 1400000000 pada Nov 2011) adalah Zionis aktif.

Pada tahun 1998 beliau telah diberi penghormatan oleh Dana Jerusalem daripada Aish HaTorah dengan "Israel ke-50 Ulang Tahun Kawan Anugerah Tribute Zion" untuk perkhidmatan beliau kepada negeri Zionis di "memainkan peranan utama dalam menggalakkan pakatan rapat antara Amerika Syarikat dan Israel". The Jerusalem Fund sayap ultra kanan Aish HaTorah membiayai senjata pameran Israel dipengerusikan oleh daging Jenin, General Shaul Mofaz, dan media zionis kumpulan tekanan honestreporting.com, mereka juga telah terlibat dalam pengeluaran dan pengedaran filem Islamofobia yang terkenal 'obsesi '. Starbucks dengan bangganya dipaparkan anugerah itu di laman web syarikat di bawah seksyen 'Anugerah dan penghargaan' syarikat Starbucks telah menang, bagaimanapun, sekali pemulauan itu mula menggigit anugerah itu secara misteri hilang dari laman webnya.

Howard Shultz bekerja sebagai propagandis bagi Israel telah dipuji oleh Kementerian Luar Israel sebagai kunci kejayaan PR jangka panjang Israel. Pada 4 April 2002, manakala tentera Israel menyembelih rakyat Palestin di Jenin Howard Shultz membuat ucapan provokatif menyalahkan rakyat Palestin, menunjukkan intifada adalah manifestasi daripada anti-Semitisme, dan meminta orang ramai untuk bersatu di belakang Israel. Starbucks juga menaja penubuh dana untuk Israel.
 
Pada masa apabila perniagaan lain telah sangat menarik keluar dari Israel, Starbucks memutuskan untuk membantu ekonomi floundering Israel dan membuka Starbucks di Israel. Usaha itu gagal tetapi Shultz telah berikrar Starbucks akan "kembali ke Israel pada masa yang sesuai".

Starbucks telah membuka cawangan di pengkalan tentera Amerika di Afghanistan dan Iraq, dan di pusat penyeksaan haram di Guantanamo Bay. Perhubungan pelanggan berkata "Starbucks amat menghormati yang mendalam dan kekaguman untuk tentera AS .. yang membahayakan nyawa mereka untuk melindungi rakyat Amerika dan nilai-nilai kita kebebasan dan demokrasi". Pegawai Petty Barry Tate yang berkhidmat di Guantanamo Bay bersetuju bahawa Starbucks membantu "mengangkat moral" daripada pengawal dan Penyiasat di Guantanamo Bay.


McDonald
Perbadanan McDonald adalah rakan korporat utama Kumpulan Wang Syarikat Yahudi dan Persekutuan Yahudi. Menurut Amerika Dana Yahudi, melalui Suruhanjaya Israel, ia "berfungsi untuk mengekalkan tentera Amerika, sokongan ekonomi dan diplomatik untuk Israel; memantau dan, apabila perlu, respons kepada liputan media Israel". Yahudi Dana Syarikat juga berjalan "Fun-diisi Misi Summer Keluarga kepada Israel" di mana keluarga dapat "melawat pangkalan tentera dan bertemu dengan tentera Israel" dan "melawat bandar kakak kami, Kiryat Gat dan melihat kerja-kerja penting kita lakukan di sana" . Kiryat Gat dibina di atas tanah Palestin dicuri - tanah-tanah kampung-kampung Iraq Al Manshiya dan Al-Faluja yang penduduk telah etnik dibersihkan pada tahun 1949 dengan melanggar undang-undang antarabangsa. Melalui "Perkongsian untuk Israel" program, Yahudi Dana Syarikat menyediakan $ 1300000 setiap tahun untuk membantu penyelesaian lanjut dan pembangunan Kiryat Gat. Persekutuan Yahudi, melalui Rangkaian Tindakan Israel yang ditugaskan untuk melawan "usaha untuk memboikot barangan Israel" dan "kempen, seperti menyamakan Israel dengan apartheid Afrika Selatan".

Satu lagi cara McDonald menyokong Yahudi Dana Syarikat adalah dengan menjalankan skim perkongsian di mana mereka akan sepadan dengan apa-apa derma seorang pekerja membuat ke Emiriah Dana Yahudi dengan derma sama saiz sendiri.

Restoran pertama McDonald di Timur Tengah adalah di Israel, dibuka pada tahun 1993, sejak itu ia mempunyai 160 restoran di Israel (1996) dengan bahagian pasaran 60%, menggaji sekitar 4000 Israel. Sejak April 2009 McDonald juga telah membuka 15 cawangan rantaian McCafe di Israel, dengan rancangan untuk membuka 10 cawangan baru setiap tahun.

McDonalds mendiskriminasikan pekerja Arabnya, pada tahun 2004 ia dipecat pekerja Arab di Israel kerana dia telah ditangkap bercakap arab yang lain pekerja Arab. Bahasa Arab, bersama-sama dengan bahasa Ibrani, adalah bahasa rasmi Israel yang dituturkan oleh 20% daripada penduduk.

Menurut Jawatankuasa Yahudi Amerika (AJC), yang Pengarah Eksekutif, McDonald pada bulan Julai 2001 dengan segera ditarik satu "kerap bertemu dengan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu" Kempen pengiklanan di Mesir apabila ADC menghubungi mereka untuk aduan bahawa penyanyi yang diketengahkan di dalam iklan tersebut telah pada masa lalu mempersembahkan lagu kritikal Israel. Dalam masa 24 jam aduan itu, iklan tersebut telah dibatalkan dan mengikut francais Mesir McDonald "semua salinan pita telah dilibas 'kembali ke pejabat utama'"!

No comments: