Friday, May 11, 2012

PRU 13 DAN NOMBOR 13 NASIB MALAYA?

Ketakutan Bilangan 13/ PRU 13 BAKAL MENCETUS PERUBAHAN?

Cara-cara untuk membantu anda mengatasi Ketakutan anda Bilangan 13.

Adakah anda mempunyai atau mengenali seseorang yang mempunyai kerisauan, serangan panik, dan bertakwalah kepada Nombor 13? Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut mengenai gejala, punca dan cara-cara untuk mengatasi Takut Nombor 13. 
Apakah Takut Bilangan 13
13 Sejak zaman Bible, apabila Yudas adalah orang yang ke-13 untuk tiba pada Perjamuan Akhir, bilangan 13 telah dikaitkan dengan nasib malang dan dengan ilmu gaib. Yudas adalah 13, dan dia telah mengkhianati Yesus dengan ciuman.
Daripada asal-usul alkitab, ketidakpercayaan dan takut bilangan 13 telah berkembang dan berkembang. "Malang" nombor 13 masih ditakuti hari ini. Kedalaman fobia yang sangat menarik dan meluas. Dikenali sebagai Triskaidekaphobia, ketakutan pada 13 terus memberi kesan kepada pembinaan masyarakat.
Jika anda takut 13 tahun, anda boleh dianggap karut. Fobia benar boleh berkembang akibat tahyul kuat. Tetapi takut nombor 13 adalah begitu umum, ia hampir tidak dianggap sebagai luar biasa. Ia seolah-olah biasa untuk ketidakpercayaan beberapa fizikal, bilamana didapatinya: lagi ketidakpercayaan dan takut nombor yang mudah adalah sangat tidak logik.
Dalam masyarakat, bukti fobia ini boleh didapati hampir di mana sahaja. Ia boleh mengejutkan untuk merenungi pelbagai cara masyarakat mengelakkan penggunaan bilangan 13.
Berikut adalah beberapa contoh:
  1. Jumaat 13 - ketakutan pada 13 mempunyai asal-usul Kristian: begitu juga idea Jumaat sebagai hari "malang" minggu. Isa telah disalibkan pada hari Jumaat. Jumaat 13 datang untuk lulus, orang mungkin merasa sedikit rasa kegelisahan, seolah-olah nasib malang sedang mengumpul. Siri seram filem, Jumaat ke-13, mengambil kesempatan daripada perasaan ini. Dalam filem ini, pembunuh gila, Jason, bertujuan membalas dendam walaupun membeli pembunuhan kejam, pada hari ini "malang".
  2. Tingkat 13 - A Time Rare di Bangunan Mana-mana - Walaupun mana-mana bangunan dengan 13 tingkat atau lebih sentiasa mempunyai tingkat 13, jarang sekali akan tahu ia. Pembinaan dan seni bina moden menentang jelas, dan mengelakkan menandakan Tingkat 13. Kerana orang ramai berasa kurang selamat di Tingkat 13, ilusi bahawa ia tidak wujud dikekalkan dalam banyak hotel, bangunan apartmen dan kompleks pejabat. 87 peratus daripada rakyat Amerika yang ditinjau telah melaporkan beberapa kebimbangan tentang tinggal di tingkat 13 hotel. Kerana sebab ini, ramai pemaju terus skip 12-14 apabila pelabelan pelan lantai mereka kepada pengguna.
  3. Sukan - Dalam dunia sukan profesional, banyak atlet bertaraf dunia enggan memakai 13 penyokong atau topi keledar mereka. Beberapa atlet, seperti bola keranjang besar Wilt Chamberlain, mentertawakan kepercayaan karut itu, dan dengan bangganya memakai 13 pada jersi mereka.
  4. Occult - agama ghaib telah menerima pakai nombor 13 sebagai simbol pemberontakan mereka terhadap sistem nilai Kristian. Covens ahli-ahli sihir sering dijumpai mempunyai 12 orang ahli, penghormatan simbol ghaib itu sendiri: 13 "ahli" kumpulan wanita yang dipercayai untuk menjadi iblis.
  5. Tarot - Dalam dek kad Tarot, kad Kematian adalah kad 13. Kad Kematian mewakili hebat, transformasi menyapu, dan tidak semestinya meramal kematian fizikal. Walau bagaimanapun, ia tidak dianggap sebagai "bertuah" kad oleh ramai orang, dan penempatan di kalangan kad-kad lain Tarot itu adalah kebetulan.
Tidak setiap budaya merangkumi takut bilangan 13. Triskaidekaphobia adalah kurang lazim dalam budaya Cina, di mana nombor 13 dianggap bertuah. Pautan Cina "bertuah" nombor dengan sebutannya mereka nombor itu sendiri, dan mereka juga telah membuat pertimbangan tujuh dan lapan bernasib baik.
Walau bagaimanapun, Ibrani kuno juga takut dan memaki 13 nombor, kerana, dalam abjad Ibrani, surat 13 M. M adalah juga huruf pertama bagi perkataan Ibrani, Malvet. Malvet adalah perkataan Ibrani untuk "kematian".
Dalam dunia hari ini, sains dan logik mempunyai tempat mereka. Tetapi khurafat lama mati keras, kerana mereka terikat dalam abad sejarah dan iman rohani.
Oleh itu, Triskaidekaphobia kekal sebagai satu kuasa yang kuat dalam masyarakat moden.
Walaupun ramai orang tidak lagi melanggan kepada kuasa gelap "13", yang lain masih mengelak dan takut nombor, sama seperti nenek moyang mereka lakukan.

Takut kepada nombor 13 juga dirujuk sebagai:

  • takut 13 fobia
  • malang 13 takut
  • takut 13 fobia nama
  • Fobia 13 nombor

No comments: