Monday, May 25, 2009

Bank Sufi

Ekonomi Sufi-Perbankan Sufi
Kemelut kewangan dunia abad 21. Antara kemelut kejatuhan ekonomi dan juga kegagalan kapitalist barat.
Sistem perbankan Islam telah mula wujud ibarat cendawan tumbuh, makin ramai sistem kewangan Islam atau so called islamic banking mula di perkenalkan, antara motif perbankan islam ini adalah untuk menarik pencarum atau juga pelabur daripada timur tengah, dengan mengetengahkan sistem hasil pulangan yang tidak menpunyai unsur riba dan juga halal.
Adakah sistem yang hanya menjalankan sistem pelaburan berdasarkan syariah yang separuh sahaja dengan memakai nama islam?
Terdapat juga bank dna juga institusi kewangan yang bukan di miliki oleh orang islam mula memperkenalkan sistem perbankan islam, mereka juga mula mencari pengesahan daripada kalangan bank bank islam yang di asakan oleh orang islam itu sendiri.
TETAPI ADAKAH BANK ISLAM SEBENARNYA WUJUD?
Kewujudan bank islam yang hanya menggunapakai nama dan istilah islam sahaja tidak mencukupi, kerana yang paling penting adalah niat sistem itu pada awalnya dan juga pengakhirnya dan juga tata cara pengurusan sistem tersebut.
Bank Islam, adakah bilamana anda memasuki Bank Islam itu anda akan di layan sebagai tetamu kepada salah satu institusi yang mnggunakan nama Agama yang mulia ini?
ISO ISLAM-IKUTI PERSOALAN DAN JUGA MEKANISMA ISO ISLAM.
Adab layanan kepada semua yang memasuki premis institusi perbankan islam, adakah hanya cukup bagi nama sahaja atau sekadar melepas batuk di tangga.
Penggunaan nama islam adalah sesuatu yang melibatkan imej, dan juga kesyumulan islam itu sendiri, adakah kita hanya sembahyang satu rakaat sahaja untuk subuh atau kita sembahyang cukup mengikiut yang telah di tetapkan.
"Masuk lah kamu kedalam agama islam keseluruhanya."
Justru itu meletakkan nama kewangan islam dan juga lambang tau imej agama tersebut semestinya merangkumi semua dan segala aspek berkaitan dengan agama itu.
Justru itu adakah kita berlaku adil di dalam membina dan menamakan institusi kewangan tersebut.
Pelbagai perbahasan dan juga keluhan dan juga fatwa mungkin akan di keluarkan oleh majlis agama yang menghalalkan kewujudan institusi tersebut. Mungkin mereka memerlukan pendekatan , lebi baik ada pada nama daripada tiada langsung.
Justru itu Muslim sejati perlulah melihat aspek kewangan islam daripada sudut yang menyeluruh dan perlu adanya segolongan daripada kita yang mengembalikan yang haq terhadap institusi untuk persaudaraan islam itu sendiri.
BANK ISLAM HANYA UNTUK ORANG ISLAM SAHAJA.
Jika islam itu adalah persaudaraan maka perlulah kita membantu saudara atau jiran yang terdekat kita dahulu, sebelum membantu atau melabur untuk mendapatkan pulangan besar berkali ganda tetapi tidak membawa berkat.
Justru pendekatan skim kewangan islam yang bercirikan micro dan ianya dengan izin Allah akan mendapat keberkatan.
Marilah kita melihat satu senario kemurnian institusi kewangan islam micro yang membantu saudara seagama dengan seikhlas dan untuk tujuan murni,
"katakan ada sepuluh orang islam yang susah ingin berniaga, katakan lah yang 1 daripada sepuluh yang mengambil peruntukan pinjaman dengan usaha yang kukuh dan niat yang ikhlas dan yang satu ini berjaya di dalam tempoh pinjaman untuk menjadi jutawan, 9 org gagal dan tidak mampu membayar balik, bagi pandangan hati saya, yang seorang kita telah jadikan jutawan itu akan menyumbangkan keuntangan beliau dengan ikhlas kerana bantuan murni kita telah berhasil, inilah di katakan jika anda memberikan satu maka Allah akan membalas dengan sepuluh, dan mungkin juga akan datang pertolongan allah daripada jalan yang tidak di sangka-sangka.
Tetap perlu ada sistem atau modul mentoring dan bantuan ikhlas daripada institusi kewangan ini untuk membantu dan pengurusan bukanlah untuk mengisi kocek mereka sendiri tetapi adalah milik keluarga pengurusan islam itu, the family of islam dan bukan the family of kroni.
Saya yakin sistem yang berdasarkan kepada nilai murni dan juga niat suci dan pentadbiran yang telah di isi dengan penyucian hati dan latihan modal insaniah melalui konsep dan model sufiyyah yang telah berkurun lamanya ini akan dapat membantu melahirkan institusi perbankan yang di tabdir dan di naungi oleh persaudaraan sufiyyah itu sendiri.
AKAN DATANG BANK ISLAM KECIL TETAPI BERKAT DAN BERSIH.
Bank atau institusi pinjaman kecil ini sebenarnya telah mampu dan akan diadakan pada masa terdekat ini pada kawasan yang akan di tentukan, tetapi perlulah ada sokongan daripada institusi sufi yang lain.
Artikel seterusnya
1. KEDAI MAKAN ISLAM VS KEDAI MAKAN ORANG ISLAM?
2. PROGRAM SEWA KENDERAAN ORG ISLAM
3. HOSPITAL ISLAM

3 comments:

Anonymous said...

Ade ke bank islam yang betul boleh saya tahu

Anonymous said...

bank islam tu nama jee islam bukan betul pun

kami bukan along kami nak tolong said...

Kalau macam tu kita bukak along islam ek...