Thursday, March 8, 2007

Kuala Lumpur Malaysia Kos Hidup

Di laporkan hari ini Malaysia menduduki tangga ke 88 untuk kos destinasi paling mahal, peningkatan daripada tangga 95. -World wide cost of living. Tentunya ini menandakan adanya perubahan daripada sektor ekonomi, Tetapi untuk

Pendapatan Sederhana, Orang Miskin?

Kemanakah mereka ini apakah impak terhadap kumpulan ini? adakah sekarang tanda aras ini juga akan dijadikan faktor untuk kumpulan peniaga menaikkan harga service atau barangan mereka?. Kenaikan bahan api, kenaikan tol, kenaikan cukai pintu dan yang terbaharu sampah akan di timbang, sedangkan rata rata masyarakat melayu bergaji bulanan.

Kos kenaikan dan kenaikan ekonomi Malaysia mungkin boleh dijadikan ban ukur, tetapi adakah kos ini menjajikan kehidupan yang saksama?

Pelancong dan perkembangan industri perlancongan dan kehadiran ramai pelancong asing diibukota , menjanjikan keuntungan yang berganda kepada pengusaha, hotel, peruncitan dan juga sudah semstinya hub barangan cetak rompak atau barangan tiruan di Petaling street.

Tetapi pulangan pendapatan kepada golongan miskin dan berpendapatan rendah tidak akan berubah. Mungkin ini akan menjanjikan kenaikan harga barangan atau servis sektor dan lebih jauh jurang antara yang kaya dan miskin.


No comments: